Blog

Opskrift: Nemt glutenfrit surdejsbrød (vegansk og uden gær)

Glutenfrit surdejsbrød – noget jeg har forsøgt at lave mange gange uden den helt store succes. Indtil nu! Denne version er endda også vegansk og uden gær eller andre hævemidler. Men det stopper ikke der. Opskriften kræver nemlig ikke engang en surdej, hvilket i min verden er et plus, fordi jeg synes det der med at passe en surdej kan være lidt af et projekt.

Opskriften stammer oprindeligt fra Nutriplanet og jeg kan klart anbefale at kigge forbi siden for mere inspiration. Jeg vil dele min version af opskriften, fordi jeg har prøvet at lave den på flere forskellige måder (der er nemlig ikke kun én) og efterhånden har testet mig frem til en version som bare virker hver gang. En anden grund er simpelthen at nogen (hej mor) sikkert godt kunne tænke sig en udgave af opskriften på dansk så den er lige til at gå til.

Brødet er super nemt at lave (og det er altså sagt af én som bestemt ikke er god til at bage brød), og det smager simpelthen så godt. Det er luftigt, let svampet, let knasende og lige tilpas surt fra gæringen. Perfekt til både søde og salte anretninger. Jeg ved at jeg kommer til at lave det her brød mange mange gange fra nu af.

Hvis du også afprøver opskriften, så efterlad gerne en kommentar nederst på siden eller tag mig på Instagram @christinebonde.

Opskrift på glutenfrit surdejsbrød

Ingredienser
til ét brød

Fremgangsmåde

  1. Udblød boghvedekernerne i 8 timer eller natten over.
  2. Skyl boghvedekernerne grundigt i en si og lad dem dryppe af. Blend dem sammen med de 300 ml vand indtil du opnår en helt ensartet konsistens.
  3. Hæld dejen i en plastik- eller glasbeholder (fx et patentglas) med et klæde henover. Husk at efterlade plads til at dejen kan udvide sig. Stil beholderen ind i ovnen (uden at tænde den!) eller et andet sted hvor temperaturen er forholdsvis uændret (så undgå fx tæt på køleskabet eller et vindue) i et døgn.
  4. Når dejen er færdig med at fermentere, blandes salt og græskarkerner forsigtigt i med en træ- eller plastikske.
  5. Hæld dejen i en brødform beklædt med bagepapir og lad den hæve yderligere 1-2 timer.
  6. Stil formen ind i ovnen mens den varmer op til 175 grader (almindelig under- og overvarme). Når ovnen er varmet op, skal brødet bages i ca. 60 minutter.
  7. Lad brødet køle helt af, før du skærer det.

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)