Et tip til at spiffe dine ris op

Gurkemeje, yellow rice, gule ris, surkål, grønkål1Gurkemeje, yellow rice, gule ris, surkål, grønkål3

Gurkemeje, yellow rice, gule ris, surkål, grønkål2

Jeg er faktisk ret vild med ris. Ikke når de bruges som dét hele retten skal indrette sig efter, men når de fungerer som en slags supplement i form af konsistens/tekstur eller smag. Jeg foretrækker brune ris, men jeg går ud fra at tricket virker på alle slags ris.

Og ja, ris kan altså godt fungere som smagsgiver! Here’s how: Kog dine ris på almindelig vis men tilsæt nogle skiver af frisk gurkemeje og ingefær. Sammen giver ingefær og gurkemeje en dejlig mild smag til risene som passer godt til det meste (fx surkål + rødløg, selleri og grønkål stegt i kokosolie og hvid balsamico som vist på første billede). Gurkemejen giver selvfølgelig også den flotte gule farve. Ved at koge den friske gurkemeje sammen med risene, kan man i øvrigt lettere optage det aktive stof curcumin, som har antiinflammatorisk virkning. Tricket kan selvfølgelig også bruges på fx quinoa eller boghvede.

Et lille ekstra tip er at bruge handsker når man anvender gurkemeje. Nu siger jeg det bare ligeud; det farver af heeelvede til, især på fingre og tøj!

Translation: Just a little tip on how to make your rice a little bit more interesting. Add a few slices of fresh turmeric and ginger when the rice is cooking. This adds a lovely flavor, and the turmeric also gives the rice a nice yellow color.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.