En uge som 5:2’er

 
Tirsdag og torsdag i denne uge forsøgte jeg mig med modificeret faste i stil med 5:2-diæten (læs tankerne bag her) og dette er en foreløbig opdatering – jeg har nemlig besluttet mig for at fortsætte, dog stadig på ubestemt tid.

 
5:2-kur eksperiment

 
Måltider

Jeg valgte at spise nøjagtigt det samme begge dage hvilket både skyldtes dovenskab (i forhold til at skulle veje alting for at tælle kalorier) og mangel på opfindsomhed. Normalt vil jeg ellers mene at min opfindsomhed i køkkenet ikke fejler noget, men det er bare noget lidt andet når måltidet har en begrænsning på 250 kcal. Min frokost bestod af en håndfuld cherrytomater, et æble og scrambled eggs lavet på 1 helt æg og 2 æggehvider blandet med broccoli og stegt i olivenolie. Det lyder måske ikke særligt spændende, men jeg er vant til at min mad er meget simpel, og da dette måltid mættede overraskende godt var jeg tilfreds. Min aftensmad bestod af hokkaidosuppe som jeg kunne tillade mig at spise 2 store portioner af uden at overskride de 250 kcal. I den kommende uge vil jeg nok fortsætte med hokkaidosuppen til aftensmad af den simple grund at det smager sindssygt godt, og så har jeg noget at se frem til. Til frokost har jeg en idé om at jeg vil prøve at stege nogle grove grøntsager og evt. kylling/kalkun i lidt tamari og krydre det rigtigt godt. Jeg regner med at lægge billeder af måltiderne op på Instagram hvis nogle af jer er interesserede. I hvert fald vil jeg altså fortsætte samme stil og holder mig til to måltider om dagen.

Energi

Overordnet er jeg simpelthen så overrasket over hvor meget energi jeg har haft på fastedagene. Ikke nok med at mit energiniveau har været højt, men der har heller ikke været de mindste bivirkninger i form af hovedpine eller lignende. Hvis jeg skal vurdere mit energiniveau over hele ugen vil jeg ikke sige at det har været meget anderledes end normalt. Jeg synes allerede at jeg er blevet bedre til at nyde maden og mærke efter hvornår jeg er mæt, men det kan godt være ren indbildning så tidligt i forløbet.

 
5:2-kur eksperiment

 
Sult

Min første fastedag forløb næsten uden sult. Jeg begyndte først at mærke den efter jeg havde spist aftensmad og især da jeg var gået i seng. Det var dog slet ikke så slemt at jeg ikke kunne falde i søvn, og mærkeligt nok var jeg ikke ved at dø af sult da jeg vågnede næste morgen. Fastedag nummer to var af én eller anden grund lidt sværere at komme i gennem og jeg var både sulten om eftermiddagen og inden jeg gik i seng. Dog vil jeg sige at jeg i løbet af de to fastedage ikke på noget tidspunkt har følt mig så sulten at det var direkte ubehageligt. Det er lidt svært at forklare, men i virkeligheden synes jeg også sult er noget mærkeligt noget, for hvordan kan man egentlig være sikker på at det er sult og ikke et andet fænomen? Bare fordi maven rumler betyder det jo ikke at man er sulten. Min mave begynder for eksempel altid at rumle efter at jeg har spist et æble eller drukket meget vand. Don’t ask why.

Vægttab

Eftersom mit mål ikke er at tabe mig har jeg ikke haft vægten fremme på noget tidspunkt. Jeg har heller ikke målt mig selv og det regner jeg heller ikke med at gøre. Som jeg nævnte i en af kommentarerne til det tidligere indlæg kunne jeg godt overveje at gå over til 6:1 så jeg kun skal faste én dag om ugen, men det bliver ikke lige foreløbig.

Hvad nu?

Kort og godt: jeg fortsætter. Hvor længe ved jeg ikke, men det er mit indtryk at flere af jer gerne vil følge med i hvordan det går, så jeg vil stadig opdatere her på bloggen og på Instagram.

Translation: I’m going to continue the 5:2 diet. For how long I still don’t know, but I’m curious to see if the benefits keep coming.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Jeg blev inspireret af dit indlæg forleden, gik ned og købte bogen og læste den med det samme. Man kunne måske klare sig uden at læse den, men jeg ville gerne prøve det rigtigt af og være godt forberedt inden.
    Så nu har jeg min første fastedag i morgen. Jeg glæder mig til at følge din proces! Og også om hvordan det bliver at gå over til 6:1, hvis du vælger det.