Noget om faste, snacking og fordøjelse

5:2-kur eksperiment modificeret faste

Det her er et lille eksperiment. Det er noget jeg gør fordi jeg er nysgerrig. Jeg har været meget i tvivl om hvorvidt det skulle have en plads på bloggen da jeg er lidt nervøs for om det vil blive mistorstået. Jeg har tænkt mig, for en periode, at afprøve nogle af principperne bag den meget hypede 5:2-kur. Det er ikke meningen at det skal ende ud med en overordnet vurdering af kuren, for jeg vil ikke afprøve alle aspekter til punkt og prikke.

Først og fremmest, lad mig lige slå fast at jeg absolut ikke gør det for at tabe mig. Mit mål er noget helt andet. Det sker faktisk ret ofte at jeg får spørgsmål som “Synder du aldrig?”, “Falder du aldrig i?”, “Spiser du aldrig slik?” eller “Bliver du aldrig lækkersulten?” og jeg går ud fra at det skyldes at folk tror jeg udelukkende spiser sundt. Og det er da næsten også rigtigt – forstået på den måde at jeg til hver en tid foretrækker det sunde alternativ. Jeg bliver lækkersulten præcis lige som alle andre, men det er bare ikke lige chips, slik eller en kage fra bageren jeg får lyst til, så hvis det er dét man mener med at “falde i” så er svaret nej. Der findes så mange sundere alternativer som tilfredsstiller mig mindst lige så meget, så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at vælge dem. Men dét at spise sundt handler altså ikke kun om hvad man spiser men i høj grad også hvor meget, og det er dér mine spisevaner ikke altid er lige sunde. Jeg “synder” eller “falder i” ved at spise alt for meget og på trods af at jeg måske i virkeligheden slet ikke er sulten, og så kan det næsten være ligegyldigt hvor sundt måltidet er. Derudover er jeg også lidt af en snacker. Jeg småspiser. Hvorfor? Det kan være fordi jeg keder mig eller ikke mærker efter hvornår jeg er mæt, men jeg tror i høj grad det skyldes at jeg tror jeg skal spise. I lang tid er vi jo blevet opfordret til at huske at spise et godt mellemmåltid for at holde blodsukkeret stabilt, holde forbrændingen høj (hvilket jeg egentlig ikke er helt overbevist om) og forhindre overspisning til hovedmåltiderne, men jeg må efterhånden erklære mig enig med dem der mener, at der ikke er nogen grund til at spise hvis ikke man er sulten. Det handler bestemt ikke om at jeg vil sænke mit kalorieindtag (det tror jeg nu heller aldrig min store appetit vil tillade), men det handler om at jeg ikke vil overbelaste mit fordøjelsessystem mere end højst nødvendigt. Jeg er træt af at føle mig oppustet og konstant have en fornemmelse af at min mave er på overarbejde, og det tror jeg en periode med modificeret faste kan ændre på. Mit mål er ikke at bruge 5:2-kuren som afvænning fra at snacke, men jeg håber at eksperimentet kan hjælpe mig til at blive mere bevidst om min mæthedsfornemmelse så jeg stopper med at spise når jeg er mæt og først spiser igen når jeg reelt set er sulten – en slags nulstilling som kan hjælpe mig med at finde tilbage til nogle bedre spisemønstre. Desuden har jeg hørt om flere der oplever at deres energiniveau stiger, og det ville da være en super bonus. Det kan i hvert fald ikke skade at prøve. Jeg ved skam godt at man kan højne sit energiniveau, “skåne” fordøjelsessystemet og nedsætte lysten til at snacke på mange andre måder, men nu har jeg valgt denne plan som altså tager udgangspunkt i 5:2 diæten. Jeg håber i hvert fald I kan se meningen med mit lille eksperiment.

I går havde jeg min første fastedag, og jeg er virkelig overrasket over hvor godt det føltes. Jeg fik 2 måltider – frokost og aftensmad – som nåede op på næsten 500 kcal, og jeg var faktisk ikke specielt sulten i løbet af dagen. Først da jeg gik i seng begyndte min mave at rumle lidt. Til gengæld havde jeg ikke den der fornemmelse af en propfyldt og oppustet mave på noget tidspunkt! Jeg var spændt på om jeg ville have energi nok til at træne, og igen blev jeg positivt overrasket. Jeg klarede mig i gennem 30 minutters cardio og knap 60 minutters styrketræning med masser af overskud og energi. Jeg var ellers sikker på at jeg generelt ville føle mig sløv og uoplagt gennem dagen på så få kalorier, men det var overhovedet ikke tilfældet. Jeg indrømmer dog gerne at jeg flere gange gik og glædede mig til at skovle en kæmpe omgang grød ind næste morgen og blæse på indholdet af kalorier.

I morgen går jeg i gang med fastedag nummer 2, og jeg er spændt på om det kommer til at gå lige så godt. Jeg ved endnu ikke helt hvor længe jeg vil gøre det her. Måske gider jeg ikke mere når denne uge er omme, måske fortsætter jeg resten af måneden. Jeg har dog ikke lyst til at gøre det resten af mit liv, absolut ikke! Er der nogle af jer der har prøvet 5:2 eller andre former for faste med henblik på andet end vægttab?

Translation: I’m currently experimenting with the 5:2 diet because I want to be a bit more gentle to my digestive system by giving it a small time out – and also simply because I’m curious! Yesterday was my first day with modified fasting – I had lunch and dinner for a total of almost 500 kcals. Surprisingly, I felt very energetic throughout the day and I had no pain at all in my stomach. No bloating, no nothing. Great! I’ll do it again tomorrow and I’m excited to see if it will have the same positive effect.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Jeg hoppede med på 5:2 bølgen for tre uger siden og skal i morgen på min 5 fastedag. Det er heller ikke fordi, jeg skal tabe mig en masse, måske bare et par kilo. Men synes de gavnlige effekter, som den siges at have, er værd at ta med. Mit eneste problem nu, det er at få nok at spise på spisedagene, da jeg i forvejen ikke spiser så meget. Og 500 kcal på en fastedag er faktisk også en helt okay mængde mad.
    Og jeg synes faktisk efter kun 4 fastedage, at mit energiniveau er steget og velværet så småt har indfundet sig, så jeg er overvejende postitiv. Har dog efter en måneds tid endnu tænkt mig at gå ned på 6:1, da der så stadig er de gavnlige effekter, men uden vægttabet.

    Held og lykke med projektet :-)

    • Hvor er det dejligt at høre! Jeg overvejer også at gå over til 6:1, men nu vil jeg lige prøve 5:2 til at starte med og se hvordan det er :-)

  • Det kunne være rigtig fint hvis du lige vil give en forklaring på hvad det er 5:2 og 6:1 kuren er for noget? For sådan nogle som mig der er lidt sløve og ikke ved hvad det er for en kur. ;) hehe
    Ellers super inspirerende blog du kører! :D

    • Jeg kommer ikke til at lave et helt indlæg om hvad 5:2 diæten går ud på, da der findes så mange andre glimrende blogs/hjemmesider hvor det er forklaret, men jeg kan prøve at nævne lidt mere i næste indlæg :-)

    • Jeg regner med at komme med en opdatering sidst på ugen hvor jeg også vil forklare hvorvidt jeg fortsætter eller ej :-) Og tro mig, jeg er også skeptisk! Faktisk er min skepsis en af grundene til at jeg afprøver det… Så nu må vi se om jeg bliver bekræftet i den eller ej ;-)

  • Hej

    Jeg startede på 5:2 kuren i starten af januar efter jeg så Eat, Fast and Live Longer og den fangede mig så meget at jeg startede med at faste dagen efter. Det var ikke fordi jeg havde noget ønske om at tabe mig, men mere hvis bare halvdelen af de positive ting der blev omtalt var sandt, så vil jeg få det meget bedre og netto resultatet er at jeg har fået meget mere overskud i hverdagen (er ikke så træt som tidligere) og har kun været syg en gang (da de fleste af mine kollegaer også var ramt af virus i næse/hals) og så har jeg tabt ca 12-14kg og er nu tæt på at have min normalt vægt (hvilket jeg ikke har haft i mange år)

    • Den film må jeg vist hellere få set, for nu har jeg efterhånden hørt om den temmelig mange gange! Grunden til jeg afprøver 5:2 er helt sikkert også pga. de mange sundhedsrelaterede fordele der bliver lovet, men også bare fordi jeg ikke synes jeg vil afskrive eller kritisere noget før jeg selv har prøvet det eller i det mindste dannet mig en reel holdning til det.

      Tak for dit input, Tim :-)

  • Hej Christine,

    Jeg glæder mig meget til at høre om dine oplevelser med 5:2-fasten! Jeg har længe overvejet at prøve den, men jeg tør ikke helt af to grunde: jeg er bange for, at jeg taber mig (hvilket jeg på ingen måde har brug for) og jeg frygter virkelig at opleve ‘et hul’ i maven af sult, som jeg så tit gjorde, før jeg begyndte at spise LCHF. Nu ved jeg godt, at du ikke spiser LCHF, men derfor kan jeg jo godt bruge dine erfaringer til noget, så jeg håber, at du løbende vil opdatere på bloggen :-)

    Mange hilsner fra Marlene

    PS. Jeg har længe fulgt med på din blog, og nu bliver jeg nødt til at spørge: er du dén Christine Bonde, som for mange år tilbage havde en hest opstaldet hos min familie og jeg lidt udenfor Ørsted? :-D

    • Nu er det som sagt ikke meningen det skal ende ud med en overordnet vurdering eller anbefaling på nogen måde, men jeg regner med at komme med en lille opdatering søndag eller mandag i forhold til hvordan det har været og om jeg fortsætter :-) Jeg finder meget inspiration i LCHF og jeg bruger faktisk ret tit opskrifter der er baseret på det, men det er der ikke liiiiige plads til på fastedagene.

      Hehe, og til dit lille p.s. – JEP, det er mig ;-) Kan det ikke passe at det er dig der har spurgt ind til min uddannelse? Jeg har virkelig ikke glemt det, men inden sommerferien var jeg i tvivl om om jeg overhovedet ville fortsætte, men der er sket meget siden, så nu må jeg altså snart tage mig sammen og lave det indlæg. Medmindre du kan sende mig en mail med konkrete spørgsmål, for så svarer jeg meget gerne :-)

  • Hej Christine.
    Jeg vil glæde mig rigtig meget til at høre updates om hvordan det går. Jeg lever selv efter Fodmap principperne, eftersom min mave ikke fungerer som den skal. Jeg skulle inden en undersøgelse faste en hel dag kun med indtagelse af sodavand, juice, vand mm., og der gik det virkelig op for mig, at kroppen slet ikke havde brug for så meget mad, som man går og tror. Det ville også give min mave mere ro at give den en ‘pause’ er par gange om ugen. Så opdater endelig løbende, hvordan det går hos dig.
    Kh. Christina

  • Hej Christine!
    Jeg står i nøjagtig samme situation som dig mht spisevaner – overspisning og snacking!
    Så jeg har selv planlagt at starte på 5:2 metoden (hader ordet kur) ☺️ Og har læst selve bogen da min mormor har den! Jeg synes bare forslagene til hvad man må spise er så kedelige !
    Så hvordan ser din dag fx ud?

    Og så er jeg lidt bange for at føle mig så sulten og blive dårlig af det !!

    Hilsen karoline

    • Hej Karoline :-)

      Jeg hader virkelig også ordet kur, for for mig er det på nuværende tidspunkt bare et eksperiment. Jeg synes umiddelbart ikke nettet bugner med super god inspiration til måltider, men jeg har dog fundet én side som hjælper lidt: http://sundfaste.dk/blog/4-ugers-madplan-til-5-2-kuren Egentlig har jeg ikke rigtigt brugt den…
      Jeg har været i gennem 2 fastedage nu (tirsdag og torsdag) og jeg har fået det sammme at spise fordi jeg ikke orkede at veje og tælle kalorier mere end højst nødvendigt. Det har på ingen måde været kedeligt, men hvis jeg fortsætter vil jeg helt sikkert finde på noget andet ;-)

      I løbet af dagen har jeg ikke været super sulten. Jeg har haft LYST til at spise (snacke!!!) men ikke behov for det. Jeg ved ikke hvorfor, men først om aftenen har min mave rumlet og brokket sig lidt. Overraskende nok har jeg ikke været overdrevet sulten når jeg vågnede efter en fastedag. Det vigtigste er at jeg på intet tidspunkt har følt mig dårlig – heller ikke når jeg har trænet – så jeg har masser af mod på at fortsætte lige nu :-)

  • Hej Christine!
    Jeg har selv tænkt mig, at starte på 5:2-diæten fra imorgen af.. Ikke for at tabe mig, men blot for at prøve noget nyt!
    Kunne du evt. komme med noget inspiration til måltider på omkring de 250 kcal?

  • Kære Christine.
    Først og fremmest tak for en god blog (ved godt det er kliche, men ville alligevel nævne det ;-))
    Jeg har haft bulimi i flere år (er dog endelig stoppet i behandling og ude på den anden side), men derfor studser jeg over det med at du vil ændre dit spisemønster. Da jeg var virkelig syg, så mit spisemønster nogenlunde sådan ud som på fastedagene + eventuelle overspisninger og opkastninger og for at jeg kunne vende tilbage til et normalt spisemønster (lære hvornår jeg er sulten/mæt), skulle jeg netop spise normale måltider (5 om dagen). Ved godt det er anderledes når man står i en spiseforstyrrelse, men alligevel tænker jeg bare om man overhovedet kan få sin sult/mæthedsfornemmelse skærpet eller nulstillet ved at sulte sig selv. Det virker som den omvendte verden for mig, for det var netop dér mit indre mætheds-“ur” blev smadret.
    Ikke at dette skal være en kæmpe kritik af 5:2 diæten – bare nogle tanker. Min mor er på den og den virker med succes for hende :-)
    DBH Iben.

    • Hej Iben :-)
      Jeg synes det har virket fint for mig netop fordi jeg har opdaget, hvordan jeg før i tiden blot spiste fordi jeg “skulle” og ikke fordi jeg reelt set var sulten. Det har i hvert fald gjort mig mere bevidst om, at jeg ikke bliver sulten bare fordi jeg dropper et mellemmåltid ;-) Derudover har jeg oplevet at jeg har langt færre problemer med maven når jeg spiser færre måltider eller i hvert fald kun spiser når sulten melder sig.
      Tak for din kommentar og de søde ord!