Anbefaling af futon madras + 6 tips til bedre søvn

Jeg har nu sovet på en futon madras i ca. 5 måneder og det er ved at være på tide med en anbefaling. Derudover vil jeg prøve at svare på nogle af de spørgsmål I stillede da jeg købte madrassen som i øvrigt (sammen med sengerammen) er fra Blue Moon.

Fun fact: Futon er det japanske ord for madras.

Hård madras uden fjedre

Jeg havde længe ønsket mig en ny seng, som ikke var så blød som min daværende. For det første syntes jeg det var irriterende, at man nærmest blev søsyg af at vende sig i sengen (you get the point). For det andet havde jeg hørt om flere forskellige sundhedsfordele ved at sove på en hård madras. Derudover havde jeg læst flere steder at metalfjedre nærmest agerer som WiFi-magneter der tiltrækker signalet så man sover direkte oven på en WiFi router. Not very nice.

Hvilken futon skal jeg vælge?

En futon er ikke bare en futon. De varierer naturligvis i størrelse men også i betræk, sammensætning og hårdhed. Jeg vil helt klart anbefale at man finder en fysisk butik hvor man kan afprøve madrasserne. Det gjorde jeg – af to omgange faktisk – før jeg besluttede mig for den der hedder Double Latex, som består af to lag 100% bomuld i top og bund og to gange 4 cm latexlag i midten. Det er lidt svært at svare på hvor hård den er, men jeg vil sige at den er til den hårde side. Jeg har haft både venner, veninder, familiemedlemmer og min kæreste til at sove på madrassen og alle elsker den – selv min mor som har problemer med ryggen og var bange for at den ville være alt for hård. Det anbefales at man vælger en futon som er lidt blødere end man ønsker den, da den med tiden vil blive hårdere i takt med at indholdet bliver presset sammen.

Pleje og vedligeholdelse af min futon

Jeg betragter stadig mig selv som en newbie indenfor det her futonhalløj, så jeg ligger ikke inde med alle de bedste tips ift. pleje og vedligeholdelse endnu. Del endelig løs i kommentarfeltet hvis du har nogle som andre kunne have glæde af.

Da jeg købte madrassen blev jeg anbefalet at vende den ca. en gang om ugen i de første måneder, hvilket jeg stadig gør. Det er bare blevet en rutiner, når jeg alligevel skifter sengetøj. Det gør, at der kommer et mere ligeligt fordelt tryk henover hele madrassen så “indmaden” ikke bliver skæv.

Jeg købte også en japansk sengeramme som passer til madrassen. Af to grunde. Først og fremmest fordi den løftet madrassen fri af gulvet og på den måde sørger for luftcirkulation så jeg undgår fugtskader. Derudover er en japansk sengeramme meget lav hvilket indbyder til mere naturlig bevægelse når jeg skal ned og op fra sengen. Det har også inspireret mig til at overveje mine andre møbler (som allerede tæller ganske få) i resten af lejligheden. Det er højst sandsynligt noget I vil komme til at høre mig snakke mere om på et senere tidspunkt.

6 tips til bedre søvn

Jeg kunne nemt liste mange flere end 6 tips til bedre søvn, men nedenfor vil jeg dele dem som har gjort den største forskel for mig personligt:

  1. TEMPERATUR. Sørg for at lufte ud i løbet af dagen (og indret gerne soveværelset med planter der fungerer som luftrensere) + lad rummet være så køligt som muligt om natten.
  2. MØRKE. Brug mørklægningsgardiner (fx disse) eller lignende så rummet er så mørkt som overhovedet muligt. Brug evt. også en øjenmaske (fx disse) for at holde lyset helt ude.
  3. LYS. Undgå så vidt muligt blåt lys om aftenen fra kunstig belysning og elektronik som computer, iPad, telefon osv. Kort sagt forstyrrer det blå lys vores naturlige søvnrytme da hjernen tror at det er dag. For mig er det stadig en tilvænningsproces at eliminere det blå lys om aftenen fuldstændigt. Mine elektroniske devices går automatisk på nightshift som giver et mere rødligt og blødt lys, men man kan også bruge deciderede søvnbriller som mere effektivt lukker det blå lys ude. For mig er det næste skridt at investere i Philips Hue pærer så jeg manuel kan skrue ned for det blå lys og op for det røde når det bliver aften.
  4. NATURLIG OPVÅGNING. Efter at jeg er begyndt at bruge mit Philips Wake-Up Light har jeg haft så meget nemmere ved at komme op om morgenen. 9 ud af 10 gange vågner jeg før mit vækkeur. Det vækker mig først med naturligt lys som gradvist bliver skarpere og derefter behagelig musik eller lyden af fuglekvidder. Det sidste lyder måske lidt hippieagtigt, men det har gjort en enormt stor forskel for mig. Det betyder også at jeg kan efterlade min telefon i et andet rum da jeg ikke er afhængig af dens alarmfunktion.
  5. ENERGI. Værn om energien i soveværelset. Det gør jeg fx ved at jeg aldrig arbejder derinde (på trods af at det er virkelig fristende at lave det til verdens hyggeligste hjemmekontor nu hvor jeg er blevet så forbandet glad for min seng og rummet generelt). Soveværelset er 100% forbeholdt søvn og sex eller andet der giver mig nydelse.
  6. AFSLAPNING & AFSPÆNDING: Nogle gange kan jeg godt lide at bruge en lavendelspray i soveværelset inden sengetid og lave en blanding af æterisk lavendelolie og jojobaolie som jeg smører i ansigtet. I perioder hvor jeg har svært ved at sove hjælper det mig også med at slappe af hvis jeg tager et tilskud magnesium.

Bonustips (jeres tips)

På Instagram (husk at følge med @christinebonde) spurgte jeg også om I havde nogle uundværlige tips ift. at optimere sin søvn. Her nævnte I bl.a.:

  • meditation
  • at lytte til rain sounds på Spotify
  • sex lige inden sengetid
  • at føre dagbog eller lave en taknemlighedsliste
  • undgå blåt lys efter solnedgang
  • brug ørepropper
  • invester i økologisk sengetøj for ekstra luksus
  • vælg kunst, pynt og farve på væggene med omhu så det giver en rolig stemning i soveværelset
  • organiser/declutter og undgå rod
  • sluk for WiFi om natten

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.