Yogi-to-be? #hjælp

Yogi-to-be?

Som jeg skrev på Instagram for nogle dage siden, vil jeg rigtigt gerne dyrke mere yoga i 2015. Det er måske ikke helt korrekt at sige mere yoga, for jeg har faktisk aldrig gået til yoga som sådan. Jeg underviser i Bodyflow, et Les Mills-koncept der kombinerer tai chi, yoga og pilates, og derfra stammer min kærlighed til yoga som med tiden er blevet større og større. Jeg har prøvet forskellige yogatyper, herunder Bikram, Iyengar, Yin, Hatha og Vinyasa, og så foregår der en del freestyle hjemme på mit eget stuegulv. Nu lyder jeg måske som om at jeg ved en helt masse om det, men det gør jeg virkelig ikke. Desværre. Jeg ved bare at yoga tiltrækker mig helt vildt, og at jeg gerne vil blive klogere på det og dygtigere til det… Og så har jeg længe drømt om at tage på et yoga retreat på Bali hvor der samtidig er mulighed for at nyde den smukke natur og 100% økologisk mad.

Jeg synes at yoga giver mig så meget forskelligt på én gang…

Ro: Ikke nødvendigvis på den der totalt zen-agtige måde hvor man sidder i skrædderstilling og mediterer, men det gør mig bare… rolig. Både fysisk og mentalt. Jeg har altid været lidt for god til at tage sorgerne på forskud og bekymre mig om unødvendige ting, men jeg er overbevist om at yoga har gjort en forskel i den forbindelse. Det er ikke kun selve udførelsen af yogaøvelserne der gør mig rolig og afslapper min krop. Der er så mange mantraer og paroler forbundet med yogaverdenen som har åbnet mine øjne og fået mig til at værdsætte selv små ting. Det er så vigtigt at være taknemmelig!

Styrke: Selvom jeg er glad for tung styrketræning, behøver jeg hverken vægtstænger eller kettlebells for at føle mig stærk. Jeg er personligt ret ked af, at der pt. er en tendens til kun at måle styrke ud fra hvor mange kilo man kan dødløfte eller hvor mange pull-ups man kan tage.  Det er kun én form for styrke. Den styrke der kræves for at kunne udføre simple såvel som avancerede yogaøvelser fortjener efter min mening lige så meget anerkendelse og respekt. Når Briohny Smyth gør det her, taber jeg kæben…

Balance: Efter min mening er det utroligt undervurderet at have en god balance. Det er så fundamentalt for så mange andre ting – både styrketræning og konditionstræning men også i høj grad helt almindelige bevægelser i hverdagen.

Kropsbevidsthed: Endnu et aspekt som virkelig fortjener mere opmærksomhed. Jeg indrømmer gerne, at det har taget mig lang tid at forstå, hvorfor det var værd at stræbe efter noget så banalt som kropsbevidsthed. Jeg har altid tænkt, at kropsbevidsthed var noget ret abstrakt, som ikke rigtigt kunne bruges til noget. Boy, was I wrong. Det har givet mig rigtigt meget i min styrketræning at jeg har fået en bedre fornemmelse for hvor min krop er placeret. At jeg kan mærke det, og derfor ikke behøver ødelægge min teknik eller vride nakken af led for at glo mig selv i spejlet. Jeg kan bruge kropsbevidstheden i min hverdag, da jeg er bedre til at bemærke om jeg spænder op forskellige steder eller om jeg bevæger mig skævt.

Barnlig glæde: Jeg er stor fortaler for, at vi ikke glemmer vores indre barn. Vi har alle sammen et. Vi skal give os selv lov til at gøre ting, som giver os en barnlig glæde. Dét får jeg, når jeg roder rundt på min yogamåtte og forsøger at vikle mig ind i eller ud af en eller anden stilling eller forgæves forsøger at holde balancen og ender med at vælte rundt i hele stuen (you get the picture). Det hele behøver ikke at være så seriøst, og der behøver ikke være en højere mening med alt hvad vi foretager os – så længe vi er glade.

Jeg er vildt fascineret af at yoga kan give mig alt det. På én gang. Derfor vil jeg gerne bruge mere tid på yoga. Men hvordan? I første omgang har jeg tænkt mig at afprøve nogle forskellige hold i Fitnessdk. Desværre tilbyder mit eget center i Randers ikke yoga, så jeg må gøre det i Aarhus hvor der heldigvis er lidt forskelligt. Jeg ville rigtigt gerne dyrke mere Bikram yoga, men med min SU-økonomi er det ikke så let. Jeg har dog skrevet et medlemsskab på min ønskeseddel til min fødselsdag, så måske kan det lade sig gøre.

Hvis I har nogen form for anbefalinger vedrørende yoga, så vil jeg virkelig sætte pris på jeres hjælp! Hvilken form for yoga dyrker I? Hvorhenne? Og hvorfor?

Translation: I’m falling in love with yoga, more and more, day by day. It calms me, it gives me strength, it improves my balance and body awareness, and it makes me happy. I’m so fascinated by the fact that yoga can give me all of this. 

17 Replies to “Yogi-to-be? #hjælp”

  1. Dejligt motiverende indlæg. Ingen tvivl om at det har nogle fantastiske virkninger, som man desværre godt kan glemme når forkærligheden for høj intensitet er stor.
    Tak for at understrege vigtigheden, samt motivere mig til at være bedre til at prioritere det… Note til sig selv :-)

    1. Christine Bonde says: Svar

      Hvor er det skønt at du fik noget ud af mit indlæg! Det er jeg virkelig glad for, så tak for din kommentar :-)

  2. Virkelig godt indlæg! Prøvede Hatha yoga for første gang i fitnessdk i tirsdags, og havde virkelig den lækreste følelse i kroppen bagefter – selvom min balance og smidighed er ikke eksisterende… Så tak for lidt ekstra motivation + inspiration, gad sgu godt være lige så cool som hende i videoen :-)

    1. Christine Bonde says: Svar

      Dejligt du havde en god oplevelse :-)
      Og ja, hun er fuldstændig betagende at kigge på!

  3. Jeg blev bidt af yoga i april – var vant til styrketræning og løb men fik en løbeskade. Fik et tip om den amerikanske side YogaGlo med verdens bedste yogalærere og startede ud med nogle solhilsener – og i løbet af et par dage var jeg hooked! Jeg løber et par gange om ugen, men laver ellers yoga hver dag, og yoga som helhed er blevet en stor del af mit liv. Hatha, Vinyasa, astanga, restorativ yoga.. Går til yoga et par gange om ugen og bruger YogaGlo herhjemme – eller ‘bare’ nogle øvelser, jeg selv sætter sammen! Det har gjort SÅ meget godt for mit liv og velvære som helhed, netop kropsbevidstheden er så vigtig – og min styrke holdes fint ved lige med Vinyasa! Yoga giver mig lyst til at passe på mig selv – og andre! Jeg presser ikke mig selv, jeg PASSER på mig selv mens jeg bliver stærkere, smidigere og ikke mindst mere glad for min seje krop, som kan så meget og har fortjent, jeg behandler den godt! Jeg kan bl.a anbefale Hamsa Yoga i Aarhus, fedt sted :)

  4. Lige en kommentar mere: jeg tager ind imellem en bodyflow-time og det er fint nok som træning. For mig har det bare ikke ret meget med yoga at gøre. Nogle yoga-timer i fitnesscentre kan være rigtig gode (kommer an på læreren), men jeg vil til enhver tid anbefale at man også prøver yoga i et yogastudie og fx prøver forskellige typer yoga! At have en ‘home practice’, hvor yoga er en integreret del af ens dag, altså hvor man altid lige kan lave fx 20 minutters yoga derhjemme (eller 90!), kan virkelig anbefales. Yoga handler netop IKKE om at sammenligne sig med andre, presse sig eller konkurrere – bevidst eller ubevidst! Nå, nu skal jeg nok stoppe – yoga er virkelig bare blevet min store passion, og så får man lyst til at dele :D

    1. Christine Bonde says: Svar

      TUSIND tak for dine kommentarer! Dejligt du ville tage dig tid til at komme med så mange input :-)
      Åhh, den der med at man ikke presser sig selv, men passer på sig selv… Den er jeg vild med! Det forklarer det virkelig godt. Personligt kan jeg også godt lide de træningsformer hvor jeg virkelig presser min krop, men yoga skaber netop balance i tingene! Uden yoga tror jeg at min krop ville været ret stresset faktisk.
      Jeg plejer også altid at sige til deltagerne på mine Bodyflow-timer, at de ikke må forvente traditionel yoga. Langt de fleste øvelser udføres som var det traditionel yoga, men “problemet” for mig er, at der ikke er nok tid til at være i dem og til at trække vejret dybt nok. I Bodyflow er alle bevægelser jo sat sammen til musik, så derfor er der altid kun et vist antal takter til at være i øvelsen. Men ellers er jeg vild med Bodyflow, og det er jo også pga. Bodyflow at jeg fik interesse for yoga :-)
      Jeg vil også helst prøve yoga i et rigtigt yogastudie, så nu vil jeg undersøge om jeg skal en tur i Hamsa Yoga :-) Tak!

  5. Jeg leder altid efter tilbud til yoga, da jeg ikke har lyst til at kaste 900 kr. efter en måned abonnement.

    Så tjek dealsites ud fx:
    http://all2day.dk

    De samler alle tilbudssider i en. Fx har jeg fået købt et 10-turs klippekort til et yogasted i København for kun 200 kr (koster normalt 900 kr)

    Håber du kunne bruge det til noget!

    Kærlig hilsen
    Ida

  6. Jeg kan varmt anbefale Mariam og Marie Meldgaard i Fitness World – de er hele medlemsskabet værd. De har både flow (vinyasa) og hatha yoga, og af og til er der også events med fx akro, yin, fokus på fx hovedstand, twists etc. De er begge super dygtige.
    Det er måske ikke så fedt at have medlemskab til to centre, men det er trods alt billigere end hos et yogacenter. Det koster ofte 350-450kr. om måneden.
    Jeg har prøvet en del forskellige centre og instruktører rundt omkring i Århus, og synes faktisk de er de dygtigste. Især Mariam er jeg meget glad for. Ellers er jeg også glad for Yoga Collective. Især Nadia er rigtigt dygtig.

    Håber det kan bruges til noget :)

    1. Christine Bonde says: Svar

      Tak for tippet, Bine!
      Jeg har også fået en smagsprøve på Yoga Collective (tror faktisk det var Nadia) og jeg syntes det var så fedt :-)

  7. Jeg “opdagede” selv yoga i sin tid i SATS og synes som sådan at yoga i fitness centre er fint nok. :-) Der kan være dygtige instruktører. Men det er ofte store hold og jeg er blevet ret vild med små intime hold i små fine yogastudier :-)

    P.t. får jeg ikke selv lavet yoga og kommer heller ikke til hold, men jeg vil gerne igang igen. Den fornemmelse jeg har i krop og sind efter en rigtig god yogatime er fantastisk. Så let og så rar og rolig. Selv er jeg meget hooked på Birgitte Gorm Hansen, der underviser i dynamic yoga (ikke at forveksle med dynamisk yoga). Det er en blid yogaform, der følger åndedrættet og hvor det aldrig må gøre ondt. Intet må forceres og man skal kunne kravle før man begynder at gå. Hun holder nogle gange workshops i Århus. Hun er ekstremt dygtig og jeg kan virkeligt varmt anbefale hende :-)

  8. Hvor på Bali kan man komme på det yoga ophold du taler om? :) Det lyder super godt!

  9. Mit budget rækker for tiden ikke til andet end yoga i Fitness World, men det er jeg faktisk overraskende glad for. Jeg bor dog i København, men der tilbyder Fitness world også bikram-lignende yoga, som de kalder Heat Wave – måske man også kan finde sådanne hold hos FW i Århus? Ellers er Tara Stiles på youtube ikke et tosset alternativ, hvis det skal være helt gratis. Jeg kan godt lide mange af hendes helt korte rutiner, men der findes også hele yogatimer med hende, fx denne: https://www.youtube.com/watch?v=IwprTau7-go Fint indlæg, forresten! Jeg har gjort mig nærmest præcis de samme læringer gennem yoga.

  10. Jeg er så enig med dig i at styrke ikke kun bør måles i hvor mange kg. man kan løfter eller hvor mange chins man kan tage, styrke kommer i mange former, indre og ydre og i sidste ende er det vigtigste evne til at bevæge sig, rejse sig fra gulvet, sætte sig på en stol og glæden ved bevægelse der er vigtigst! Fuld cirkel! :-)

    1. Christine Bonde says: Svar

      Jeg må bare sige AMEN til den kommentar, Lonnie! At kunne bevæge sig frit (og glæde sig over det) er da fantastisk :-)

  11. Hej Christine,

    Jeg underviser selv Vinyasa yoga i Fitnessdk i Friskohuset i Aarhus (så vi er jo faktisk kollegaer) og i Yoga Collective ;-) Du er velkommen til at kigge forbi. Det ville være skønt at have dig med.

    God søndag!

    1. Christine Bonde says: Svar

      Hvor fedt! Det vil jeg helt klart gøre! Jeg har før været hos Yoga Collective og prøve lidt forskelligt, og jeg var vild med det :-)

Skriv et svar