Undskyld krop

IMG_2024

…fordi jeg ikke var god nok til at lytte til dig.

Jeg har den sidste måneds tid haft ondt i et lille punkt mellem hasemusklen og siddeknoglen. Det har primært gjort ondt i forbindelse med udstrækning og når jeg har undervist i Bodyflow. Jeg har prøvet det tidligere hvor det gik i sig selv efter nogle uger, men ikke denne gang. I en hel måned har jeg prøvet mere eller mindre at ignorere en smerte der føltes som en forstrækning, men som nu har vist sig at være en gammel fibersprængning der er brudt op igen. Jeg ved ikke rigtigt hvordan eller hvornår det er sket, men det føles i hvert fald som om at der er noget som sidder helt forkert.

Det var en af mine kollegaer, som er fysioterapeut, der var så sød at hjælpe mig med mit problem. Jeg sendte ham en besked i går aftes og regnede egentlig med at han bare ville bede mig om at holde mig i ro og bestille en tid hos en behandler. Ud fra mine symptomer (og efter at have fundet mit ømme punkt med et enkelt, men MEGET smertefuldt, tryk lige under balden) kunne han dog ret hurtigt give en forklaring på problemet og nogle råd som forhåbentlig kan hjælpe. Han har anbefalet mig at skære ned på træningen de næste 2 uger og forsøge at behandle punktet med massage samt mild udstrækning 3 gange dagligt for at løsne op for arvæv og eventuelt hæmatom. Hvis ikke mine smerter bliver mindre skal jeg påbegynde en anden form for behandling.

Av. Den melding var jeg ikke lige forberedt på. Jeg var sikker på at det nok skulle gå væk af sig selv, og at det ikke var så slemt. En fibersprængning er ikke ligefrem den allermest alvorlige skade, men det betyder alligevel at jeg skal ændre en hel del i mine træningsrutiner. Jagten på de 100 kg. i dødløft bliver i hvert fald lige udskudt lidt. Mine undervisningstimer i GRIT må jeg nok også tage en pause fra. Jeg kan formodentlig fortsætte med Bodyflow, men med lidt mere forsigtighed. Det eneste positive er, at jeg kan fokusere endnu mere på 2 af de andre mål jeg arbejder på: håndstand og muscle-up. Jeg har i hvert fald allerede tilpasset mit træningsprogram så jeg har noget andet at gå i gang med og derfor (forhåbentlig) kan distrahere mig selv og ikke tænke på alt det jeg ikke kan.

Øv. Jeg er sgu ikke den sjoveste at være sammen med i dag. Smerterne er værre end de plejer at være, hvilket sikkert er fordi jeg nu ved at der er et reelt problem, men uanset hvad er det bare ikke fedt. Det gør skide ondt, og jeg er ked af det. Ked af det og sur over at jeg ikke lyttede til min krop og fik undersøgt om der var noget galt. Jeg er måske lidt overfølsom på det punkt, men jeg bliver virkelig bare bekymret når min krop ikke fungerer. Det var nok også selvmedlidenhed der gjorde at jeg bagte en gulerodskage som jeg allerede har spist alt for meget af…

Er der nogle af jer der har prøvet noget lignende?

Translation: Yesterday I found out that I’ve been walking around (and working out) with a pulled muscle in my hamstring area. For more than a month actually. I have been noticing a pain but I didn’t think that it was a big deal. It turned out that it was, and for the next two weeks I need to take it easy with my exercise routine. It makes me sad that I didn’t do anything about it before now but hopefully I’ll feel better soon.

12 Replies to “Undskyld krop”

  1. sisse frost says: Svar

    Ja de svære fik overbelastet mit ene ben godt og grueligt inden jul. Trænede 6-9 gange om ugen, uden hensyn til kroppen. Så fik en betændt slimsæk i hoften, et løber knæ, en diskus dims(ikke prolaps) i ryggen og overbelastede alle muskler i lår hofte og balle. Går forsat til fys. Og det begyndt at se lysere ud nu.
    Men har to råd. Lyt til hvad fyssen. Siger. Især hvis det nul træning. Jeg begyndte at træne alligevel, og det gjorde mut forløb trak ud.
    Og en foamrolle er virkelig vidunderlig. Ville helt sikkert også hjælp dig. Prøv at spørg din gys.

    1. Christine Bonde says: Svar

      Uha, det lyder godt nok voldsomt med så meget på én gang :/
      Jeg har en lacrossebold (man kan lige ane den på billederne) som faktisk er bedre end en foamroaller fordi den er hårdere og kan komme dybere ind i musklen, men det betyder også bare at det gør endnu mere ondt! Jeg har fået at vide at jeg må træne til smertegrænsen, men jeg har alligevel valgt at pille nogle ting ud af mit normale program for at være på den sikre side.

  2. Åh jeg kan virkelig godt sætte mig i dit sted, jeg er mester i at ignorere en tilbagevendende irritation i mit knæ. Det er så fjollet, især fordi det bare gør mere skade end gavn ikke at give kroppen hvile. Håber det snart ser lysere udfor dig!

    1. Christine Bonde says: Svar

      Tak, hvor er du sød! Jeg kan jo ikke lade være med at tænke at jeg højst sandsynligt ikke havde problemet nu, hvis jeg havde reageret før :-( Øv. God bedring med dit knæ!

  3. Anna-Maria G says: Svar

    Hvor er det ærgerligt for dig!

    Jeg har præcis samme lacrossebold (fik du den også til BELOUD?), og for helvede, hvor gør det dog ondt! Jeg bruger den især til min lænd, som i lang tid har voldt mig store problemer pga. en gammel skade, der nu er brudt op igen. Faktisk vil jeg kun bruge bolden, når jeg er hjemme, fordi jeg ofte skriger af smerte, hvilket måske ikke er vildt passende, når jeg jobber den i fitnesscenteret.

    Rigtig god bedring til dig!

    1. Christine Bonde says: Svar

      Ja, det var netop til BELOUD jeg fik den :-) Den er faktisk super god for den er tilpas i størrelsen til at den kan komme ind og få fat der hvor en foamroller ikke rigtigt kan. Men ja, det gør så sindssygt ondt! Jeg får simpelthen tårer i øjnene!
      Tusind tak for de søde ord. Du må også have god bedring med din lænd :-)

  4. Sanne Lauritzen says: Svar

    Hvor er det surt!! Det lyder som om vi har præcis den samme fibersprængning, har haft problemer med at løbe i et års tid og har prøvet at strække det ud og genoptræne men mit baglår er helt stift og urokkeligt! Du må gerne opdatere hvordan det går med skaden og skrive hvilke øvelser du har brugt til behandling :-)
    Håber du snart bliver klar igen!

    1. Christine Bonde says: Svar

      Hej Sanne :-)
      Jeg synes helt klart du skal prøve at få en fys eller en anden behandler til at lave et tjek – især fordi det har generet dig så længe.
      Lige nu laver jeg et helt meget mildt og langsomt stræk i 3×20 sekunder 3 gange om dagen. Det skal jeg gøre de næste 14 dage samtidig med at jeg holder mig fra eksplosiv træning.
      Forhåbentlig kan jeg komme med en opdatering om et par uger og fortælle at jeg er i bedring :-)

  5. Kære Christine

    Jeg faldt over din blog for et par dage gange siden. Jeg er fuldstændig imponeret og vild med den måde du skriver på, og bliver helt enormt inspireret over måden du lever dit liv på. Så tusind tak for det!
    Hvor er det bare øv med knæproblemerne – jeg døjer selv rigtig meget med springerknæ og jeg kan sagtens genkende det med, at skulle have reageret på det noget før. Jeg krydser fingre for snarlig bedring for dig!

    God påske :-)
    Marie

  6. Hov undskyld – det skulle selvfølgelig havde været “Hvor er det bare øv med fibersprængningen”

    1. Christine Bonde says: Svar

      Ej hvor blev jeg bare glad for din kommentar, Marie! Tusind tak!
      Springerknæ er godt nok heller ikke sjovt. Hvis først man har haft problemer med det, er det vist lidt svært at holde væk – lige som en fibersprængning :-( Øv.
      Men du må i hvert fald også have en rigtigt dejlig påske :-)

  7. Jeg har virkelig også lært, hvor vigtigt det er at lytte til sin krop. Lige nu sidder jeg også med en skulder i smerter. Jeg er ligesom dig, også blevet nødt til at nedtrappe min styrketræning. – Og forsøge mig med massage og så videre..

    Jeg håber, at du snart kommer over dit skadesforløb! :-)

    /Kasper

Skriv et svar