Proteinrige kastanjevafler til morgenmad eller dessert

Disse kastanjevafler fungerer både som dessert og morgenmad. En sund og nærende dessert eller en ret så luksuriøs morgenmad. Hvad ville du vælge?

Du behøver ikke gå i helsekostforretningen

Kastanjevafler er nok ikke de mest typiske vafler, men det håber jeg at kunne lave om på. Kastanjemel giver nemlig en skøn, nøddeagtig smag og har en mild, naturlig sødme. Desuden er det naturligt glutenfrit. Det kan købes i helseforretningerne men det er faktisk også dukket op i Føtex, som forhandler mærket Simply Organics. Kender I det mærke? Simply Organics har virkelig mange spændende produkter, og jeg synes det er så fedt at de er med til at bringe flere og flere meltyper ind i de helt almindelige supermarkeder. Fx kikærtemel som disse kastanjevafler også indeholder. Kikærtemelet øger proteinindholdet i vaflerne og er i øvrigt med til give sprødhed.

Mæthed og sødme

Bare et par stykker af de her kastanjevafler mætter virkelig meget, så de er helt klart et godt bud på en morgenmad. De er langt fra lige så søde som almindelige vafler med sukker i, men det er helt bevidst. Både fordi jeg synes sukker er unødvendigt her men også fordi det giver dig mulighed for selv at bestemme, hvor meget sødme du vil have. Kastanjevaflerne har en naturlig sødme, og så kan du selv justere den opad med dine yndlingstoppings. Og her kan jeg altså varmt anbefale lidt ahornsirup, cashewsmør, banan og granatæblekerner. Det er SÅ lækkert!

Giv mig endelig et praj hvis du for lyst til at prøve en omgang kastanjevafler. Det er så hyggeligt at se når mine opskrifter kommer til i andre køkkener end mit eget.

Opskrift på kastanjevafler

Ingredienser
6-7 hjertevafler

Fremgangsmåde

  1. Start med at varme dit vaffeljern op. Jeg bruger Tefal Snack Collection med de hjerteformede vaffelplader.
  2. Bland alle de tørre ingredienser sammen i en skål.
  3. Hæl vand og plantemælk i skålen og pisk det hele godt sammen. Brug evt. en elpisker for at sikre at der ikke er nogen klumper i.
  4. Tjek at lampen lyser grønt på vaffeljernet og hæld så lidt af dejen deri. Vaflen er færdig når lampen igen lyser grønt. Det tager ca. 5 minutter, men du kan også sagtens give dem et par minutter mere, hvis du godt kan lide at de bliver sprøde.
  5. Server vaflerne med det samme og top med fx cashewsmør, frisk frugt og lidt ahornsirup.

 

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklamepolitik her)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *