NEW YORK VLOG - vild udsigt, vegansk mad, ømme fødder

Mit førstehåndsindtryk af BODYFLOW77

mit-foerstehaandsindtryk-af-bodyflow77

I sidste weekend var jeg på kvartalsuddannelse i BODYFLOW77, og i dag vil jeg dele mine tanker omkring det kommende program, som i øvrigt allerede kan prøves i Fitnessdk om 2 uger. Les Mills har været ved at ændre deres hjemmeside og desuden lavet en ny app, så der har været ret meget pres på med alt det tekniske, hvilket har betydet at vi instruktører har fået vores undervisningsmateriale noget senere end vi plejer. Dét, kombineret med at releasen er kommet tættere på, har gjort at vi denne gang ikke har særligt lang tid til at øve os og lære programmerne. Med andre ord: Bær lige over med os hvis koreografi og timing ikke spiller helt så godt som det plejer! 😉

BODYFLOW vs. Strala?

Det var lidt specielt for mig at blive præsenteret for det nye BODYFLOW-program denne gang, for jeg var netop kommet hjem fra Strala-uddannelsen. Det er ikke fordi det ene udelukker det andet, altså BODYFLOW kontra Strala, og jeg fandt faktisk ud af at BODYFLOW er inspireret af Strala, men de adskiller sig alligevel en del fra hinanden. I hvert fald set med en instruktørs øjne. Og allerede her er der en væsentlig forskel, for i Strala-regi bruger man slet ikke ordet instruktør men guide. Umiddelbart kan det godt bare virke som to forskellige ord for det samme, men jeg synes der er temmelig stor forskel. Jeg skal lige indstille mig på at min rolle er forskellig alt efter om jeg underviser i BODYFLOW eller i Strala. Der er i hvert fald mange ting som jeg vil cue og coache på vidt forskellige måder. Måske er det noget I vil høre om i det indlæg om Strala yoga jeg brygger på?

Mit førstehåndsindtryk af BODYFLOW77 var rigtigt godt. Jeg havde ikke smugkigget på hverken musik eller øvelser, men dukkede bare op med et åbent sind og uden nogen forventninger. Det gør jeg stort set altid når jeg tager på kvartalsuddannelse, for på den måde får jeg en fornemmelse af, hvordan det er for mine deltagere at opleve programmet for første gang.

Flow & musik

Det er svært for mig at dele mit førstehåndsindtryk op i fx musik, koreografi og flow, for jeg nød virkelig programmet som helhed. Det hele spiller bare rigtigt godt sammen. Overordnet lagde jeg især mærke til at der var et lækkert flow i gennem hele programmet og at musikken var skøn. Faktisk kunne jeg ikke genkende ét eneste af musiknumrene, og alligevel tog jeg mig selv i at nynne med på mange af dem. Er det ikke sjovt? Det tager jeg i hvert fald som et godt tegn!

Flowet i øvelserne var især lækkert i solhilsenen som denne gang er meget tydeligt vinyasa-inspireret. Der er endnu engang to solhilsener, altså to musiknumre med hver deres sammensætning af øvelser, og det foretrækker jeg normalt ikke, men denne gang fungerer det super godt. Man har endda formået at få det til at virke meget nyt selvom der blot er justeret på nogle få ting. Jeg fornemmede at der skete ret meget i begge solhilsener, men fordi der er så godt et flow og gode overgange mellem hver øvelse, kommer det ikke til at virke overvældende eller forvirrende, tværtimod.

Udfordring(er)

Benstyrken var virkelig hård, og jeg valgte konsekvent low option fordi mine ben var trætte. Det er egentlig ikke fordi øvelserne er svære, og jeg tror faktisk heller ikke at nogen af øvelserne er nye, men man står ret længe i hver stilling. Og det føltes måske netop ekstra hårdt for mig, fordi jeg lige havde vænnet mig til at man i Strala bevæger sig mere i stillingerne og dermed får det til at føles lettere og blødere. Når det kommer til benstyrke, vil jeg nok sige at BODYFLOW er mere ashtanga, altså stringent og styrkebetonet, end vinyasa.

Balancetracket kunne jeg egentlig godt lide, men jeg følte dog at tempoet var meget højt. Jeg er sikker på at mange af mine deltagere vil kommentere på det og sige, at det går stærkt! De to core tracks er igen ret så hårde, og jeg blev i dén grad udfordret på min styrke og stabilitet.

Den største udfordring i BODYFLOW77 er nok øvelsen som de kalder “flip the dog”. Det er en overgang fra down dog split til wild thing til bridge pose – meget udfordrende, men med rigtigt mange gevinster for kroppen både hvad angår koordination, balance, styrke og smidighed. Der er flere options så man behøver slet ikke gå hele vejen første gang! Det kræver alligevel en del styrke, stabilitet og smidighed, som man måske lige skal bruge noget tid på at opbygge. Øvelsen har været med før – jeg mener det var i program nummer 63 – og jeg har savnet den lige siden, men jeg ved at der er delte meninger om den i instruktørverdenen fordi den er så udfordrende og fordi så få af vores medlemmer er i stand til at udføre den. Jeg vil gøre mig allerbedste til at mine medlemmer kommer til at lykkes med de niveauer de har lyst til – og vigtigst af alt; at de har det sjovt imens!

 

Jeg glæder mig i hvert fald meget til at komme i gang med BODYFLOW77. Måske ses vi i Fitnessdk Adelgade søndag den 18. juni?
Christine_bottom_2

   

NO COMMENTS

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

WRITE A COMMENT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

NEW YORK VLOG - vild udsigt, vegansk mad, ømme fødder