Hjemmelavet kokosyoghurt med kun 2 ingredienser

Hjemmelavet kokosyoghurt med kun 2 ingredienser1

Hjemmelavet kokosyoghurt med kun 2 ingredienser2

Hjemmelavet kokosyoghurt med kun 2 ingredienser3

Hjemmelavet kokosyoghurt med kun 2 ingredienser4

Kokosyoghurt er begyndt at dukke op flere og flere steder (og det er fedt!) men det er endnu mere fedt at man selv kan lave det. Det kræver kun ganske få ingredienser og smager efter min mening bedre end det man kan købe. Derudover kan man undgå tilsætningsstoffer og sødning, som købevarianterne ofte også indeholder.

Det er egentlig lidt sjovt med mig og opskrifter… Jeg elsker at dele mine opskrifter med jer her på bloggen, men jeg har aldrig selv været særligt god til at skulle følge en opskrift slavisk fordi jeg synes det ødelægger lidt af fornøjelsen (…selvom jeg også tit er endt med nogle meget mislykkede retter fordi jeg lige skulle improvisere, justere, tilføje eller på anden måde pille ved en i forvejen udmærket opskrift). Derfor er der også altid kaos når jeg laver mad og pludselig opdager at det smager så godt at det er værd at dele på bloggen, for så er jeg jo nødt til at notere alting ned hvis der skal blive en reel opskrift ud af det. Jeg er altid meget mere optaget af den kreative process – både når selve opskriften bliver udviklet (og tilsmagt, hæhæ) og til sidst præsenteret og fotograferet. Sidstnævnte er virkelig noget jeg hygger mig med og elsker at nørde med, især pga. ham her som nok har præget mig lidt ;-)

Anyways… Selvom jeg var meget optaget af skyde nogle fine billeder af denne kokosyoghurt, huskede jeg for en gang skyld også at skrive opskriften ned – hvilket ikke var så svært eftersom den kun indeholder 2 ingredienser og en meget enkel fremgangsmåde.

Opskrift på hjemmelavet kokosyoghurt 

Ingredienser

*ønsker du en mere tyk konsistens, kan du tilføje kokosfløden (altså udelukkende den fede del) fra endnu en dåse

Fremgangsmåde

  1. Hæld kokosmælken i en skål og pisk den indtil massen er ensartet. Dette step er selvfølgelig kun nødvendigt hvis du bruger en kokosmælk hvor den fede del skiller sig fra resten. Sørg for ikke at bruge alt for meget af den flydende del. Det mest optimale er at bruge en kokosmælk som udelukkende består af den fede, cremede del, hvilket de økologiske fra Änglamark som regel gør.
  2. Åbn kapserne og kom indholdet ned i kokosmælken. Brug en træske (ikke en af metal) til at blande det hele godt. Sørg for at der ikke er nogen klumper i.
  3. Læg et osteklæde henover skålen og lad den stå ved stuetemperatur og uden for direkte sollys i 24-72 timer. Tiden afhænger meget af temperaturen i rummet og hvor syrlig du kan lide din yoghurt.
  4. Stil den færdige kokosyoghurt i køleskabet indtil den er kold og klar til at spise med dine yndlingstoppings.

 

I almost forgot this recipe that I made four weeks ago. For some reason, coconut yoghurt is not something you can easily get hold of here in Denmarl. At least not a good quality crap free one. Luckily, it’s so easy to make your own version and I wonder why I didn’t do it before. It only takes some coconut milk, probiotics, and a bit of patience.

Christine_bottom_2

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Du burde få fat i nogle mælkekefir-gryn! De dur også i plantemælk og danner flere gavnlige mælkesyrebakterier og probiotika end alle de dyre kapsler ;) derudover kan du bare bruge dem igen og igen og igen – da det er en levende kultur, som bliver ved med at vokse!

    • Jeg har godt tænkt på det, men har hørt at kefirgrynene ikke fungerer så godt (altså ikke danner lige så mange gavnlige bakteriekulturer) i plantemælk som i animalsk mælk :/

      • Det er muligt – de lever jo trods alt af laktosen i mælken… Tror også at de af og til skal “opfriskes” i alm. komælk for at fungere optimalt i plantemælken… Jeg vil dog stadig mene at det er en mere bæredygtig/holdbar løsning ;)

        • Ja nemlig! Jeg vil bare helst ikke bruge komælk på hverken den ene eller anden måde, men til dem der ikke har noget imod det er det super godt tip :-)

    • Det vil jeg tro. I hvert fald smagsmæssigt :-) Men hvis man tilfældigvis ved lidt om hvilke bakteriekulturer man har mest gavn af, vil det selvfølgelig være en god ide at vælge et mærke med lige præcis dem ;-)

  • Smager det af kokos?
    For hvis ikke kan det jo bruges i forskellige opskrifter hvor der ellers skal bruges yoghurt

  • Er det meningen at den skal blive syrlig? :)
    Jeg lavede en portion der stod ved stuetemperatur i ca. 30 timer før den kom i køleskab – men den føltes bare som fed kokosmælk her til morgen, meget tyk og ikke synderlig yoghurt-agtig :D Tænker at de to kapsler ikke var nok ? Brugte disse https://www.matas.dk/symbioflor-60-kap
    Eller skulle det bare stå længere?
    xD

    • Ja, den skal blive syrlig lige som yoghurt gør :-) Du behøver ikke bruge mere probiotika men blot lade den stå lidt længere på køkkenbordet. Det er også lidt forskelligt for mig, hver gang jeg laver det :-)

  • Hej Christine,
    Lyder mega lækkert og ret simpelt 🙂 er det muligt at bruge noget andet end osteklæde? Og kan en plastikske bruges i stedet for træske?
    Håber du kan hjælpe.
    Mvh. Camilla

    • Hej Camilla!
      Tak, det er simpelthen lige præcis hvad det er – simpelt og lækkert :-)
      Jeg bruger faktisk bare en gammel bomulds-t-shirt, som jeg har klippet i mindre stykker. Jeg vil tro at du kan bruge hvilken som helst form for stof ;-) Og jeg tror også at det vil fungere lige så fint med en plastikske. God fornøjelse <3