Grøn havregrød: Grøntsagsboostet havregrød som selv børnene vil elske

Grøn havregrød er ikke noget man skal lade sig snyde af. Lige så skræmmende den kan se ud på grund af farven, lige så simpel, lækker og børnevenlig er den!

Skipper Skræk-grød eller Shrek-grød

I virkeligheden er det måske kun voksne mennesker, som lader sig skræmme af farven (for helt ærlig, har vi ikke alle sammen prøvet at spise noget der bare smager alt for grønt og sundt?). Jeg tror i hvert fald snildt man kunne gøre grøden indbydende for de små ved at kalde den for Skipper Skræk-grød eller Shrek-grød og spille på hvor stor og stærk man bliver af at spise sådan en omgang. Det kommer selvfølgelig an på hvor grøntsagsforskrækkede børn man har med at gøre, men en omgang grøn havregrød er virkelig en nem måde at snige lidt grønt ind i morgenmaden.

Grøn havregrød = grøntsagsboostet grød

Den grønne farve er naturligvis ikke kun til for at få børnene til at tænke på en tegnefilmsfigur. Grøden er nemlig boostet med ekstra grønt i form af spinat, mynte og moringa, hvilket giver en helt naturlig men kraftig grøn farve. Spinaten er efter min mening helt smagsneutral, mens mynten bidrager med et snert af den velkendte myntesmag og en lille smule sødme. Moringapulveret gør grøden endnu mere næringsrig, da moringa har et højt indhold af antioxidanter og i øvrigt har antiintammafloriske egenskaber. I modsætning til mange andre grønne pulvere synes jeg ikke, at moringa har en alt for voldsom grøn smag (og det er altså et plus i min bog, også selvom jeg har en ret høj tolerancetærskel hvad det angår).

Næring og nydelse

Jeg elsker at snige ekstra grønt ind i alle mine måltider når der er mulighed for det. Men noget jeg går højt op i er at det aldrig må være på bekostning af nydelsen. Næring og nydelse skal altså gå hånd i hånd, og grøn havregrød er et glimrende eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre.

Opskrift på grøn havregrød

Ingredienser
1 portion

Forslag til toppings

Fremgangsmåde

  1. Blend spinat, mynteblade og væske sammen i en blender indtil konsistensen er fuldkommen ensartet.
  2. Pisk alle ingredienserne sammen i en gryde og kog havregrøden ved middelhøj varme, indtil den er så tyk som du ønsker den.
  3. Server grøden med det samme og pynt fx med de foreslåede toppings eller hvad som helst du synes om.

 

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *