De bedste hjemmelavede romkugler (glutenfri & proteinrige)

de-bedste-hjemmelavede-romkugler-glutenfri-proteinrige-1-2

de-bedste-hjemmelavede-romkugler-glutenfri-proteinrige-1

de-bedste-hjemmelavede-romkugler-glutenfri-proteinrige-1-1

Lad mig lige starte med at indrømme noget. Antallet af besøg jeg har aflagt hos Naturbageriet på det seneste (for slet ikke at snakke om antallet af romkugler jeg har spist) har været en lille smule voldsomt. Jeg har ellers normalt ikke noget problem med at gå forbi en bager uden at blive fristet – faktisk kan jeg ikke komme i tanke om et eneste bageri der siger mig noget. Lige med undtagelse af Naturbageriet. At dømme ud fra navnet kan det godt lyde som et helsested, hvor alting er forsøgt sundhedsoptimeret og slet ikke smager lige så godt som originalen. Det er det nu ikke. Langt fra. Man kan godt nok købe enkelte ting som også findes i en helsekostforretning, og alt bagværk er da også økologisk og overvejende glutenfrit, men det betyder ikke at man går på kompromis med hverken smag, tekstur eller lignende.

Long story short: Jeg kunne købe mig fattig i romkuglerne fra Naturbageriet, men nu har jeg forsøgt at lave min egen version. Jeg tror godt jeg kan slippe afsted med at kalde det en sundere udgave af bagerens version, for de indeholder kun hele, gode ingredienser, men de er hverken kalorielette eller proppet med alverdens fancy sundhedsboostere. Dog har jeg sneget en lidt atypisk ingrediens ind, hvilket jeg blev inspireret til efter at have set Emmas opskrift. Jeg havde et kæmpe glas belugalinser stående som jeg ikke anede hvad jeg skulle stille op med, og så havnede de altså i mine hjemmelavede romkugler. Man kan overhovedet ikke smage dem, men til gengæld er de med til at give den helt perfekte konsistens, og så højner de samtidig proteinindholdet en lille smule. Ikke dårligt, vel?

Opskrift på de bedste hjemmelavede romkugler

Ingredienser til 6 store romkugler:

  • Ekstra kokosmel til at rulle dem i

Fremgangsmåde:

  1. Kom alle ingredienserne i en foodprocessor og blend indtil massen samler sig.
  2. Form 6 store romkugler og tril dem i kokosmel.

 

Romkuglerne kan spises med det samme, men konsistensen bliver endnu mere lækker efter en halv times tid på køl. I øvrigt kan man selvfølgelig sagtens trille dem til små kugler og nyde dem som en lille snack, men jeg elsker at kunne sidde med en gaffel og spise én stor romkugle præcist som man ville spise et stykke kage. Hvad foretrækker I?

Christine_bottom_2

Indlægget indeholder affiliate.

8 Replies to “De bedste hjemmelavede romkugler (glutenfri & proteinrige)”

  1. Uhm har smagt romkuglerne fra naturbageriet. De er super lækre men ville ønske der ikke var sukker i. Tror jeg vil prøve din opskrift af.

    1. Christine Bonde says: Svar

      Ja, jeg ærgrer mig også altid over at der er sukker i. Engang tror jeg faktisk kun at der var sirup i (og så sukker fra chokoladen). Der behøver i hvert fald ikke at komme sukker i den her opskrift :-)

  2. Jeg foretrækker en stor romkugle, som jeg spiser med FINGRENE – haha :-P
    Din opskrift lyder vildt lækker!

    1. Christine Bonde says: Svar

      Haha, well said! Du har jo SÅ ret :-D
      Og tak, jeg synes også de er vildt fråderen

  3. De smager altså bare fantastisk mmm altså 😋 dog puttede jeg en del mere rom i og noget mandel essens

    1. Christine Bonde says: Svar

      Årh, dejlig at hære :-) Jeg kan også godt lide den helt milde smag af rom, så der kan sagtens komme mere i!

  4. Helt UTROLIGT lækre romkugler! Så meget bedre end bagerens! 1000-tak for opskriften og den gode idé med linserne!

    1. Christine Bonde says: Svar

      Tusind, tusind tak for tilbagemelding, Anne-Marie! Hvor er jeg glad for du kan lide dem :-)

Skriv et svar