Chiagrød med blåbær – og et tip til at lave den helt rigtige konsistens

2x chiagrød - en basisopskrift og en opgraderet version med blåbær1Chiagrød med blåbær2 Chiagrød med blåbær2

Da jeg tidligere på ugen havde besøg af min søster, lavede jeg en (hvis jeg selv skal sige det – og det skal jeg jo) ret så lækker brunch til os. Den bestod blandt andet af en blåbærchiagrød som jeg faktisk ikke havde prøvet at lave før. Det er skam ikke fordi der er noget særligt ved ingredienserne eller fremgangsmåden, men jeg er altid lidt spændt når jeg laver chiagrød fordi jeg har lavet SÅ mange mislykkede versioner hvor konsistensen blev helt forkert. Enten har chiafrøene slet ikke suget nok væske, og grøden er endt med at være vandet og ret kedelig at spise. Eller også har chiafrøene suget så meget væske at grøden er blevet én stor, hård klump som man næsten kan brække over. Kender I det? Jeg var i hvert fald glad for at kunne servere en chiagrød med perfekt konsistens for min søster.

Ingredienser til 2 små brunchportioner eller 1 almindelig:

  • ½ dl chiafrø
  • 1½ dl mandelmælk
  • 1 dl frosne blåbær
  • 2 spsk kokosfløde
  • ½ tsk vaniljepulver

Fremgangsmåde:

  1. Blend de frosne bær med mandelmælken, 1 spsk kokosfløde og vaniljepulver indtil konsistensen er helt ensartet.
  2. Bland ovenstående væske med chiafrøene i et glas.
  3. Rør godt rundt og sørg især for at der ikke ligger et lag chiafrø i bunden. Rør igen efter nogle minutter.
  4. Stil grøden på køl i ca. 1 time eller natten over.
  5. Rør grøden sammen med 1 spsk kokosfløde for at gøre konsistensen endnu mere cremet.
  6. Drys med din yndlingstopping. Jeg har her brugt kakaonibs, blåbær og kokoschips.

Noget af det jeg elsker ved chiagrød er at det kan varieres på et utal af måder. Jeg har i hvert fald mange ideer til hvordan jeg kan lave flere udgaver af min basisopskrift. For at konsistensen hverken bliver for tynd eller for tyk er mit bedste tip at bruge forholdet 1:4 – altså 1 del chiafrø og 4 dele væske. I denne version udgør væsken blandingen af mandelmælk, blåbær og kokosmælk som giver lidt mere end 2 dl. Jeg har ikke så gode erfaringer med at bruge forholdet 1:3 men 1:5 virker også godt for mig.

Se også: Overnight chiagrød med rødbede og vanilje.

Er det bare mig der er lidt for nørdet eller har I også nogle gange problemer med at ramme den helt rigtige konsistens på chiagrød?

Earlier this week, when my sister was visiting, I made this blueberry chia pudding as part of a pretty delicious brunch. Generally, I think chia pudding is very easy to make but it can be quite tricky to get the consistency right. Using 1 part chia seeds and 4 parts liquid works for me.

2 Replies to “Chiagrød med blåbær – og et tip til at lave den helt rigtige konsistens”

  1. Jeg har ikke bare lidt svært ved det— jeg har endnu kun opnået en konsistens jeg kunne lide hvis det var i forholdet 10 g Chia, 40 g havregryn og 1 dl vand så jeg leder stadig efter den opskrift uden havregryn jeg kan lide 😊

    1. Christine Bonde says: Svar

      Det er ellers også meget lækkert med havregryn i. Jeg elsker at man kan variere det så meget! Håber du lykkes med denne opskrift hvis du får lyst til at afprøve den :-)

Skriv et svar