Blog

Forbandede p-piller #5 – Fem år skulle der gå

Jeg har efterhånden længe gået og brygget på et indlæg til min lille serie, “Forbandede p-piller“, men i dag har jeg endelig sat mig ned for at gøre det færdigt. I dag er nemlig en ret særlig dag. I dag har jeg for første gang i hele mit liv haft en gennemsnitlig 28-dages menstruationscyklus.

Min personlige historie

Hvis ikke du allerede kender til min historie med p-piller, vil jeg helt klart anbefale dig at læse mine tidligere indlæg. Der er nemlig hele fire af slagsen, og dem kan du læse lige HER. De er både personlige og detaljerede, og jeg ville ønske, at jeg havde adgang til lignende historier, da jeg stod midt i det hele. Hvis du foretrækker den ultrakorte version kan jeg fortælle, at jeg startede med at tage p-piller som 15-årig og løb ind i den ene udfordring efter den anden, da jeg 6 år senere prøvede at stoppede med dem. Jeg stoppede af flere omgange, netop fordi der var så mange problemer, men i dag har jeg været fri af pillerne i fire et halvt år.

Fra PCOS til gennemsnitlig cyklus

Faktisk er der et femte indlæg som også omhandler min historie med p-piller. Det seneste I hørte fra mig var nemlig at jeg havde fået konstateret PCOS hos min daværende læge. Dét indlæg kan I læse HER. Jeg fik efterfølgende en masse henvendelser i forhold til hvordan jeg ville håndtere min PCOS. Og mit svar er, at jeg faktisk ikke har gjort noget i forhold til PCOS’en som sådan. Jeg fik lavet en ultralydsscanning som viste cyster på mine æggestokke, hvilket ofte er en indikation af PCOS, og jeg har sidenhen tænkt, at jeg gerne ville have foretaget en ny scanning for at se, om de var forsvundet. Det tror jeg stadig, at jeg vil gøre på et tidspunkt.

Men i stedet for at fokusere på at slippe af med en sygdom og behandle symptomerne, valgte jeg en lidt mere holistisk tilgang; at sætte alle sejl til for at give min krop de bedste forudsætninger for at skabe en naturlig og regelmæssig cyklus. Med andre ord; at kigge på årsagerne frem for udelukkende at symptombehandle.

Så hvad har jeg gjort?

PAUSER & RO: Det første som jeg har taget fat på er at slappe af og nulstille. Og det kan måske virke overraskende når jeg nu er sådan en afslappet yogatype (hvis det er det billede I har af mig hæhæ), men sandheden er at jeg har haft utroligt svært ved at koble helt fra. Sådan 100%. Jeg husker stadig hvordan min tidligere ernæringsterapeut (som også er medforfatter på den bog som jeg anbefaler længere nede) anbefalede mig at tage pauser i løbet af dagen. Det behøvede ikke nødvendigvis at være meditation, men ganske enkelt en pause hvor jeg ikke skulle foretage mig noget som helst. Det er jeg blevet ret god til, og det har i høj grad en beroligende effekt på mit nervesystem. Det samme har min yogapraksis selvfølgelig også, men det er på en anden måde. Det sidste halve år er jeg også for alvor kommet i gang med at meditere, og jeg mærker helt tydeligt, at det gør en forskel ift. mit stressniveau.

FEMININ ENERGI: Jeg ved ikke helt hvor det kom fra, men jeg begyndte på et tidspunkt at interessere mig meget for energi og særligt den kvindelige energi. Det kunne jeg umiddelbart også skrive et helt indlæg omkring, men i bund og grund har jeg virkelig tunet ind på mig selv og dyrket mine feminine sider langt mere. Primært på et energetisk niveau hvor jeg især har skruet op for sensualitet, sårbarhed, kærlighed og sanselighed (noget jeg, interestingly enough, har følt mig i underskud af med en uregelmæssig cyklus).

CLUE: I august 2016 blev jeg gjort opmærksom på Clue, som er en gratis app, der hjælper dig til at tracke din cyklus. Den er et fuldstændig genialt redskab! Selv da min cyklus var allermest uregelmæssig gav den mig et indblik i, hvad der foregik. Man kan bl.a. tracke søvn, energiniveau, smerter, humør, ægløsning, fordøjelse m.m.

DAYSY: I september sidste år var jeg så heldig at få lov til at teste Daysy fra greengooddess.dk. Daysy er en såkaldt cykluscomputer og så vidt jeg ved den allernyeste på markedet. Jeg vil gerne lave et separat indlæg kun om Daysy, men for nu vil jeg bare lige nævne hende, fordi hun er blevet en uundværlig kompagnon for mig. Læs mere om Daysy, cyklus og at slippe for hormonbaseret prævention HER.

DIT HEMMELIGE VÅBEN: Bogen “Dit hemmelige vågen – guide til din kvindelige cyklus” burde være et must-read for absolut alle kvinder. Den har vitterligt fået mig til at se min cyklus som mit hemmelige våben. Shit, hvor er det altså sejt at være kvinde! Jeg læste den i oktober sidste år og var rørt til tårer da jeg lagde den fra mig. Den lærer dig at bruge din cyklus til din fordel og hvordan du kan inddele den i fire faser eller fire årstider. Det bruger jeg utrolig meget. Bogen kan købes HER.

DIM: Jeg er i øvrigt så heldig, at en af mine gode veninder studerer ernæringsterapi, klinisk ernæring og funktionel medicin, og hun har hjulpet mig en del igennem processen (TAK, Tine!). Tilbage i august anbefalede hun mig at prøve DIM (diindoylymethane), som er et kosttilskud der hjælper til at metabolisere østrogen (og dermed rette op på en ubalance hvis der skulle være sådan en). Det er svært at sige om det lige præcis er DIM som har gjort en forskel for mig, men siden jeg begyndte at tage det, har jeg haft 3 helt normale og regelmæssige cyklusser. Min veninde arbejder hos Nordic Clinic hvor hun bestiller kosttilskuddet fra, så jeg kan umiddelbart ikke lige anbefale nogle hjemmesider eller butikker pt.

5 år skulle der gå

Jeg betragter hverken dette indlæg som en afslutning på min historie eller en guide til at få styr på sin menstruationscyklus, og det er heller ikke fordi en 28-dages cyklus er perfekt eller den allermest optimale. Det er så forskelligt fra kvinde til kvinde og kan variere fra cyklus til cyklus. Men hold kæft hvor er jeg bare lykkelig for at min krop efter 5 år har givet mig lov til at opleve lige præcis de 28 dage. Uden de forbandede p-piller.

Nu vil jeg lukke ned for elektronikken, tage en pause og ære første dag i min cyklus.

Tak, krop <3

 

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)