Blog

Opskrift: Den nemmeste risengrød på 15 minutter

Opskriften på den suverænt nemmeste risengrød – den får du her!

Kan det blive nemmere?

Faktisk har jeg tidligere givet et bud på den nemmeste risengrød (find opskriften HER), men den version som jeg vil dele i dag indtager altså førstepladsen. Den er nemlig endnu mere simpel og tager kun et kvarter at lave. Tricket er at bruge risflager i stedet for hele ris. Jeg troede ærligt talt ikke at resultatet ville blive lige så godt, men grøden bliver lige så rund og lækker både i smag og konsistens, som når man bruger almindelige grødris.

Risengrød vs. risgrød

Ideen kom egentlig af at jeg gerne ville spiffe min havregrød lidt op. Jeg trængte til noget afveksling og havde allerede prøvet hirseflager, quinoaflager og boghvedeflager… Men ikke risflager! Min havregrød blev dermed til risgrød. Det var altså ikke fordi jeg pludselig var kommet i julestemning, men mine valg af toppings fik alligevel ledt tankerne hen på julens risengrød.

Er der egentlig forskel på risgrød og risengrød? I mit hoved er risgrød noget man laver til småbørn, mens risengrød er noget man spiser i juletiden. Jeg vil tro at min version fungerer lige godt som babymad og julemad, men den fungerer bestemt også som en helt enkel men super lækker morgenmad på en kold efterårsdag. Eller en hvilken som helst anden dag hvor trangen til cremet grød med masser af toppings opstår.

Opskrift på den nemmeste risengrød

Ingredienser
til 2 portioner

Forslag til toppings

Fremgangsmåde

  1. Kom kokosmælk og vand i en gryde og pisk det let sammen, især hvis der er store mængder kokosfløde fra kokosmælken. Tilsæt derefter risflager og salt.
  2. Varm blandingen op til kogepunktet og skru så ned for varmen.
  3. Lad grøden simre i 5-10 minutter og rør i gryden nogle gange undervejs.

 

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)