Blog

Basisopskrift på chiagrød (kun 3 ingredienser)

En basisopskrift på chiagrød er noget af det som jeg oftest får forespørgsler på. Så her er den!

Den helt rigtige konsistens

Der er mange måder at lave chiagrød på. Man kan i hvert fald lave rigtig mange forskellige versioner (prøv fx den med bærcreme, den der kun tager 5 minutter, den med blåbær eller den med rødbede). Det er egentlig ret enkelt, men chiagrød kan alligevel gdt være en lille smule tricky, fordi chiafrøene suger rigtig meget væske, så konsistensen ændrer sig. Det tog i hvert fald mig en del forsøg at ramme den helt rigtige konsistens som hverken var for vandet eller så tyk at man kunne bide den over.

Efter en masse tests i mit laboratorie (aka. eksperimenter i mit køkken) har jeg fundet frem til, at et 1:4 forhold fungerer helt perfekt. 1 del chiafrø til 4 dele væske; dét forhold slår aldrig fejl. Noget andet der heller aldrig slår fejl er at toppe med en lækker omgang granola (opskriften finder du HER).

Basisopskrift på chiagrød

Ingredienser
1 stor portion

  • ½ dl chiafrø
  • 2 dl plantemælk (jeg er vild med denne)
  • ½ tsk vaniljepulver (kan udelades)

Topping

Fremgangsmåde

  1. Bland vaniljepulver sammen med chiafrø i en skål eller et lille patentglas og tilsæt derefter plantemælken.
  2. Rør det hele rigtigt godt sammen og sørg for, at der ikke lægger sig nogle chiafrø på bunden. Rør i det igen efter nogle minutter hvor chiafrøene allerede er begyndt at suge væsken.
  3. Stil blandingen på køl i minimum 10 minutter. Du kan også lade det stå natten over, så der er en hurtig omgang morgenmad klar dagen efter.
  4. Tilføj evt. lidt mere plantemælk og rør rundt igen for at få den perfekte cremede og bløde konsistens.

 

Indlægget indeholder reklame-links (læs mere om min reklame-politik her)