Et år med Bodyflow

Les Mills Bodyflow instruktør For nogle uger siden kunne jeg fejre årsdag med mit kære Bodyflow – den 14. oktober var det nemlig et år siden jeg færdiggjorde uddannelsen (læs om min oplevelse lige her).

Jeg havde dyrket Bodyflow længe før jeg blev uddannet instruktør, men siden har det været noget helt specielt for mig og jeg elsker det mere og mere for hver gang jeg underviser. Inden jeg påbegyndte uddannelsen havde jeg absolut ingen erfaring med nogen form for undervisning eller rollen som instruktør, så det var faktisk en ret stor udfordring for mig, og jeg var ikke engang sikker på, om jeg ville egne mig til det. Jeg var derfor ret nervøs da jeg mødte op for at starte på uddannelsen, og da jeg fandt ud af at 90% af de andre deltagere i forvejen havde masser af erfaring som instruktører i både det ene og det andet, blev jeg pludselig meget usikker på, om jeg var god nok til at gennemføre. Ikke desto mindre var jeg efter 3 dage med intensiv og inspirerende træning en fantastisk oplevelse rigere, og det var gået op for mig at jeg skulle have taget den uddannelse noget før. Jeg havde nemlig opdaget at jeg brænder for at undervise. De 3 dage ændrede rigtigt meget.

Jeg håber at min beslutning om at uddanne mig til Bodyflow-instruktør blot var et af de første skridt på vejen i min karriere som forhåbentlig kommer til at udfolde sig inden for sundheds- og fitnessbranchen. Først og fremmest har det givet mig en endnu større passion for Bodyflow, men jeg har også fundet ud af, at jeg brænder for at dygtiggøre mig som instruktør så jeg kan inspirere og motivere andre mennesker. Derudover har Bodyflow (som blandt andet henter inspiration fra yogaens verden) givet mig en voksende interesse for flere forskellige slags yoga som gør at jeg hele tiden har lyst til at udfordre og udvikle mig selv. Jeg har desuden aldrig været den smidige type – ALDRIG – men på grund af Bodyflow har jeg både forbedret min smidighed og opdaget hvor meget det påvirker min øvrige træning i yderst positiv retning. Jeg er stadig lige så vild med spinning, løb, tung styrketræning, HIIT og alt andet der banker pulsen i vejret og får sveden til at drive af mig, men det bedste er at kunne kombinere det hele og mærke hvordan det går op i en højere enhed.

Snart venter der nye udfordringer i form af mere uddannelse på instruktørfronten. Hvilken uddannelse jeg har planer om, vil jeg afsløre når det bliver mere aktuelt. Kan I gætte hvad det er?

Translation: Two  weeks ago I celebrated what I like to call my Bodyflow anniversary. Two weeks and one year ago I completed the Bodyflow Basic training and it’s one of the best things I’ve ever done for myself. I looooove teaching Bodyflow but for quite a while now I’ve been thinking about educating myself more so that I can also teach other classes. When everything is arranged I’ll give you guys an update, promise.

VentSmart

Tupperware VentSmart

Source: Tupperware

Da jeg var hjemme hos min søster i går blev jeg ret fascineret idet jeg åbnede hendes køleskab for at finde grøntsager og frugt til at lave juice. På hele øverste hylde stod der flere forskellige modeller af VentSmart-boksene fra Tupperware med spinat, citroner, rødbede, selleri, ingefær, æbler, broccoli, you name it. Oh my… Jeg bliver simpelthen nødt til at eje sådan nogle også!

For det første ser det super velorganiseret ud, og man kan nemt danne sig et overblik over hvad man har af frugt og grønt. For det andet bliver pladsen i køleskabet udnyttet meget bedre end normalt hvis man får stablet boksene på den rigtige måde. For det tredje kan man forlænge holdbarhedstiden på indholdet på grund af det specielle luftsystem som alle boksene har. For det fjerde er det bare dejligt nemt hvis man ovenikøbet har vasket og skåret sine grøntsager eller sin frugt så det kan spises eller kommes i juiceren med det samme. What’s not to like? Jeg har i hvert fald lige fået et par ting eller 4 mere på min juleønskeseddel.

Er der nogle af jer der også sværger til Tupperware og som evt. har erfaring med at købe det online?

Translation: Yesterday, I completely fell in love with these VentSmart boxes from Tupperware when I saw them in my sister’s fridge. My wish list for Christmas is getting longer…

Kari Traa – lips vs. pink

Kari Traa - lips vs. pinkKari Traa - lips vs. pinkKari Traa - lips vs. pink

Jeg har vist allerede fået slået fast at jeg er meget glad for Kari Traa, men jeg må alligevel hellere komme med en lille forklaring på hvorfor jeg er indehaver af to roundnecks der umiddelbart minder så meget om hinanden. Jeg har selv været megaforvirret over hvad forskellen var på disse to modeller/farver så jeg håber at kunne hjælpe nogle af jer der eventuelt er i samme situation.

Til at begynde med havde jeg bare forelsket mig i en pinkfarvet roundneck, men jeg blev ret hurtigt forvirret over prisforskellen på de forskellige webshops. Derudover syntes jeg at der var ét eller andet med farverne – de så ikke helt ens ud alle steder. Langt om længe fandt jeg ud af at der fandtes to farver, nemlig pink som er modellen fra i år og lips som er modellen fra 2012, men jeg kunne stadig ikke rigtigt kende forskel ud fra billederne. Desuden kan man komme ud for at nogle webshops bruger deres egne navne til farverne, men lips og pink er altså det der står i trøjerne. Jeg endte med at bestille én i farven lips fra Sport247, men på grund af en fejl i deres system modtog jeg den i farven pink. Heldigvis fik jeg super god service hvilket betød at jeg fik pengene retur med det samme og ovenikøbet måtte beholde trøjen. Totalt fedt! Jeg syntes dog at materialet føltes meget tyndt og næsten lidt for elastisk, så jeg var stadig interesseret i at få fingrene i den anden model for at se om der var forskel. I den forbindelse var dinsport.dk så søde at sende mig trøjen i farven lips så jeg kunne lave en reel sammenligning af de to modeller.

Som I kan se er der først og fremmest forskel på farverne hvilket ikke altid fremgår tydeligt på de billeder der findes på nettet. Desuden synes jeg at de fine sommerfugle træder meget mere frem på farven lips. Materialet skulle være det samme, men jeg synes at det er lidt mere glat og desuden mere gennemsigtigt på farven pink. Jeg synes at begge farver er enormt flotte, men det er lidt en skam at sommerfuglene på pink ikke er mere tydelige, så min favorit må være den gamle model. Det korte og det lange er, at der er mere forskel på farverne (og efter min mening også materialet) end man måske lige tror, og den forskel skulle gerne fremgå af mine billeder. Forhåbentlig kan det være en lille hjælp for nogle af jer.

Som en lille bonusinformation kan jeg fortælle, at der til foråret kommer lidt flere ændringer på roundneck-modellen. Der kommer blandt andet en silikonekant som mindsker risikoen for at trøjen kravler op, og det tror jeg der er flere som ser frem til.

Translation: I don’t think anyone doubts my love for Kari Traa but some of you might wonder why I would want to have two roundnecks that are so alike. The thing is that they are more different than it seems. If you’re shopping online it’s not easy to tell the difference between the color “lips” and the color “pink”, so I’ve tried to make it more explicit with these pictures. I definitely think they differ in color but also in the way they feel when you wear them. “Pink” feels a bit more thin and stretchy and in my opinion it’s also a bit more transparent than “lips”. However, I love them both and I wouldn’t do without any of them. 

Glutenfri grød – super mættende morgenmad

Glutenfri grød christinebonde

Jeg elsker grød om morgenen, men det er meget sjældent (faktisk sker det aldrig) at jeg laver helt almindelig havregrød med de traditionelle finvalsede havregryn. Det bliver simpelthen for kedeligt til min smag. Derfor plejer jeg at blande lidt forskelligt, og i dag lavede jeg min morgengrød på glutenfri havregryn, boghvedegryn og hirseflager – en virkelig lækker kombi!

Jeg kogte grøden op med vand og soyamælk og tilføjede desuden en æggehvide samt vanilje og masser af kanel. Da grøden var færdig blandede jeg den op med 1 spsk. hørfrøolie og brugte banan, mandler og blåbær (og endnu mere kanel) som topping. Haps!

Hvordan foretrækker du din grød om morgenen?

Translation: I love my morning porridge and today I made it from gluten free oats, buckwheat flakes and millet flakes and topped with almonds, blueberries, banana and cinnamon. To add more protein, I cooked the porridge with an egg white, and to get some omega 3 I added a tablespoon of flaxseed oil.

De nye OTA solmüsli

Den nye OTA solmüsli / solmusliDen nye OTA solmüsli solmusliDen nye OTA solmüsli / solmusli

Der er for nylig kommet to nye produkter på markedet fra OTA, nemlig disse to varianter af solmüsli, og jeg har fået lov at testsmage dem. Jeg har set flere bloggere og Instagram-brugere være meget positive omkring disse produkter, men jeg må indrømme at jeg ikke er særligt begejstret.

Helt ærligt, hvor svært kan det være at lave en lækker müsli uden at tilsætte sukker eller benytte andre mærkværdige og unødvendige tilsætningsstoffer? Vi skriver trods alt 2013. Efter min mening kan det være fuldstændig ligegyldigt hvor højt fiberindholdet er eller hvor stor en procentdel der er fuldkorn hvis der i ingredienslisten indgår både sukker, glukosesirup, bygmalt, majsstivelse, ascorbyl palmitat, tocoperol etc. Jeg synes næsten det er en joke at der står på pakken “Vi har taget det bedste vi har og tilsat kerner og bær.” Hmm, hvis dét er det bedste I har…

Måske er det bare mig der er særligt skeptisk over for sukker og andre tilsætningsstoffer, men det er da mit indtryk at flere og flere forbrugere foretrækker naturlige produkter uden tilsat sukker. Hvis OTA havde lanceret to nye produkter som kun bestod af naturlige råvarer er jeg sikker på de ville appellere til flere og tilmed skille sig ud fra mange af deres konkurrenter. Det ærger mig at der ikke er flere firmaer der har mod på at lave morgenmadsprodukter som efterkommer et stigende ønske om naturlige ingredienser og nul sukker. Jeg synes det er lidt paradoksalt at man promoverer produkterne med ord som “uden at gå på kompromis med sundhed”, “hvor kun det bedste er godt nok”, “vi vil gerne være fortalere for en god og sund start på dagen” når ingredienslisten ser ud som den gør. Jeg siger ikke at OTA solmüsli er et forfærdeligt produkt, slet ikke, men jeg undrer mig bare over, hvorfor der ikke snart kommer nogle nye morgenmadsprodukter der ikke kun fokuserer på fiber- og fuldkornsindhold, men som tager skridtet videre og dropper sukker og tilsætningsstoffer. Desuden er det super nemt at lave sin egen müsli, så hvis producenterne ikke vil overhales indenom må de altså oppe sig lidt.

Er der nogle af jer der har smagt produkterne eller har en helt anden holdning?

Müslierne er modtaget som gave.

Translation: I just received these two new mueslis from the Danish brand OTA and to begin with I was quite excited to try them out. However, when I looked at the ingredient list I was not impressed. Pretty disappointed actually. How difficult can it be to make a delicious and healthy muesli without sugar or other kind of food additives?

NORDIC HIIT

NORDIC HIIT
Hvis I følger @idawad eller @christinavld på Instagram kender I nok allerede til NORDIC HIIT som netop er skabt af de to piger, men jeg vil rigtigt gerne skabe mere opmærksomhed omkring deres koncept. Jeg synes simpelthen det er så fedt et initiativ, så de fortjener helt klart et skulderklap og en anbefaling herfra. De to piger, Ida og Christina, har lavet en hjemmeside hvor man 5 dage om ugen (mandag til fredag) kan finde en træningsvideo med et program der bruger principperne bag HIIT (high intensity interval training). Derudover vil de hver måned lave en særlig challenge hvor man kan udfordre sig selv og teste hvor langt man har rykket sig. Det hele er 100% gratis! Nordic HIIT er helt klart et besøg værd, og alt er super godt forklaret og overskueligt.

Man kan selvfølgelig følge pigerne på deres individuelle Instagram-profiler, men de har også en Facebook-side (NORDIC HIIT) med masser af motivation og inspiration. Så vidt jeg ved er der ikke andre danskere der har haft succes med sådan et koncept, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl. I hvert fald synes jeg vi har manglet sådan et koncept på dansk, og jeg kommer helt sikkert til at benytte mig af det og få sved på panden!

Translation: The two Danish girls Ida and Christina who founded the website nordichiit.com really deserve a high five! From Monday to Friday you can find a video with a HIIT workout and each month they’ll make a challenge for you to push yourself even further and see how far you’ve come.

En uge som 5:2’er

 
Tirsdag og torsdag i denne uge forsøgte jeg mig med modificeret faste i stil med 5:2-diæten (læs tankerne bag her) og dette er en foreløbig opdatering – jeg har nemlig besluttet mig for at fortsætte, dog stadig på ubestemt tid.

 
5:2-kur eksperiment

 
Måltider

Jeg valgte at spise nøjagtigt det samme begge dage hvilket både skyldtes dovenskab (i forhold til at skulle veje alting for at tælle kalorier) og mangel på opfindsomhed. Normalt vil jeg ellers mene at min opfindsomhed i køkkenet ikke fejler noget, men det er bare noget lidt andet når måltidet har en begrænsning på 250 kcal. Min frokost bestod af en håndfuld cherrytomater, et æble og scrambled eggs lavet på 1 helt æg og 2 æggehvider blandet med broccoli og stegt i olivenolie. Det lyder måske ikke særligt spændende, men jeg er vant til at min mad er meget simpel, og da dette måltid mættede overraskende godt var jeg tilfreds. Min aftensmad bestod af hokkaidosuppe som jeg kunne tillade mig at spise 2 store portioner af uden at overskride de 250 kcal. I den kommende uge vil jeg nok fortsætte med hokkaidosuppen til aftensmad af den simple grund at det smager sindssygt godt, og så har jeg noget at se frem til. Til frokost har jeg en idé om at jeg vil prøve at stege nogle grove grøntsager og evt. kylling/kalkun i lidt tamari og krydre det rigtigt godt. Jeg regner med at lægge billeder af måltiderne op på Instagram hvis nogle af jer er interesserede. I hvert fald vil jeg altså fortsætte samme stil og holder mig til to måltider om dagen.

Energi

Overordnet er jeg simpelthen så overrasket over hvor meget energi jeg har haft på fastedagene. Ikke nok med at mit energiniveau har været højt, men der har heller ikke været de mindste bivirkninger i form af hovedpine eller lignende. Hvis jeg skal vurdere mit energiniveau over hele ugen vil jeg ikke sige at det har været meget anderledes end normalt. Jeg synes allerede at jeg er blevet bedre til at nyde maden og mærke efter hvornår jeg er mæt, men det kan godt være ren indbildning så tidligt i forløbet.

 
5:2-kur eksperiment

 
Sult

Min første fastedag forløb næsten uden sult. Jeg begyndte først at mærke den efter jeg havde spist aftensmad og især da jeg var gået i seng. Det var dog slet ikke så slemt at jeg ikke kunne falde i søvn, og mærkeligt nok var jeg ikke ved at dø af sult da jeg vågnede næste morgen. Fastedag nummer to var af én eller anden grund lidt sværere at komme i gennem og jeg var både sulten om eftermiddagen og inden jeg gik i seng. Dog vil jeg sige at jeg i løbet af de to fastedage ikke på noget tidspunkt har følt mig så sulten at det var direkte ubehageligt. Det er lidt svært at forklare, men i virkeligheden synes jeg også sult er noget mærkeligt noget, for hvordan kan man egentlig være sikker på at det er sult og ikke et andet fænomen? Bare fordi maven rumler betyder det jo ikke at man er sulten. Min mave begynder for eksempel altid at rumle efter at jeg har spist et æble eller drukket meget vand. Don’t ask why.

Vægttab

Eftersom mit mål ikke er at tabe mig har jeg ikke haft vægten fremme på noget tidspunkt. Jeg har heller ikke målt mig selv og det regner jeg heller ikke med at gøre. Som jeg nævnte i en af kommentarerne til det tidligere indlæg kunne jeg godt overveje at gå over til 6:1 så jeg kun skal faste én dag om ugen, men det bliver ikke lige foreløbig.

Hvad nu?

Kort og godt: jeg fortsætter. Hvor længe ved jeg ikke, men det er mit indtryk at flere af jer gerne vil følge med i hvordan det går, så jeg vil stadig opdatere her på bloggen og på Instagram.

Translation: I’m going to continue the 5:2 diet. For how long I still don’t know, but I’m curious to see if the benefits keep coming.

Noget om faste, snacking og fordøjelse

5:2-kur eksperiment modificeret faste

Det her er et lille eksperiment. Det er noget jeg gør fordi jeg er nysgerrig. Jeg har været meget i tvivl om hvorvidt det skulle have en plads på bloggen da jeg er lidt nervøs for om det vil blive mistorstået. Jeg har tænkt mig, for en periode, at afprøve nogle af principperne bag den meget hypede 5:2-kur. Det er ikke meningen at det skal ende ud med en overordnet vurdering af kuren, for jeg vil ikke afprøve alle aspekter til punkt og prikke.

Først og fremmest, lad mig lige slå fast at jeg absolut ikke gør det for at tabe mig. Mit mål er noget helt andet. Det sker faktisk ret ofte at jeg får spørgsmål som “Synder du aldrig?”, “Falder du aldrig i?”, “Spiser du aldrig slik?” eller “Bliver du aldrig lækkersulten?” og jeg går ud fra at det skyldes at folk tror jeg udelukkende spiser sundt. Og det er da næsten også rigtigt – forstået på den måde at jeg til hver en tid foretrækker det sunde alternativ. Jeg bliver lækkersulten præcis lige som alle andre, men det er bare ikke lige chips, slik eller en kage fra bageren jeg får lyst til, så hvis det er dét man mener med at “falde i” så er svaret nej. Der findes så mange sundere alternativer som tilfredsstiller mig mindst lige så meget, så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at vælge dem. Men dét at spise sundt handler altså ikke kun om hvad man spiser men i høj grad også hvor meget, og det er dér mine spisevaner ikke altid er lige sunde. Jeg “synder” eller “falder i” ved at spise alt for meget og på trods af at jeg måske i virkeligheden slet ikke er sulten, og så kan det næsten være ligegyldigt hvor sundt måltidet er. Derudover er jeg også lidt af en snacker. Jeg småspiser. Hvorfor? Det kan være fordi jeg keder mig eller ikke mærker efter hvornår jeg er mæt, men jeg tror i høj grad det skyldes at jeg tror jeg skal spise. I lang tid er vi jo blevet opfordret til at huske at spise et godt mellemmåltid for at holde blodsukkeret stabilt, holde forbrændingen høj (hvilket jeg egentlig ikke er helt overbevist om) og forhindre overspisning til hovedmåltiderne, men jeg må efterhånden erklære mig enig med dem der mener, at der ikke er nogen grund til at spise hvis ikke man er sulten. Det handler bestemt ikke om at jeg vil sænke mit kalorieindtag (det tror jeg nu heller aldrig min store appetit vil tillade), men det handler om at jeg ikke vil overbelaste mit fordøjelsessystem mere end højst nødvendigt. Jeg er træt af at føle mig oppustet og konstant have en fornemmelse af at min mave er på overarbejde, og det tror jeg en periode med modificeret faste kan ændre på. Mit mål er ikke at bruge 5:2-kuren som afvænning fra at snacke, men jeg håber at eksperimentet kan hjælpe mig til at blive mere bevidst om min mæthedsfornemmelse så jeg stopper med at spise når jeg er mæt og først spiser igen når jeg reelt set er sulten – en slags nulstilling som kan hjælpe mig med at finde tilbage til nogle bedre spisemønstre. Desuden har jeg hørt om flere der oplever at deres energiniveau stiger, og det ville da være en super bonus. Det kan i hvert fald ikke skade at prøve. Jeg ved skam godt at man kan højne sit energiniveau, “skåne” fordøjelsessystemet og nedsætte lysten til at snacke på mange andre måder, men nu har jeg valgt denne plan som altså tager udgangspunkt i 5:2 diæten. Jeg håber i hvert fald I kan se meningen med mit lille eksperiment.

I går havde jeg min første fastedag, og jeg er virkelig overrasket over hvor godt det føltes. Jeg fik 2 måltider – frokost og aftensmad – som nåede op på næsten 500 kcal, og jeg var faktisk ikke specielt sulten i løbet af dagen. Først da jeg gik i seng begyndte min mave at rumle lidt. Til gengæld havde jeg ikke den der fornemmelse af en propfyldt og oppustet mave på noget tidspunkt! Jeg var spændt på om jeg ville have energi nok til at træne, og igen blev jeg positivt overrasket. Jeg klarede mig i gennem 30 minutters cardio og knap 60 minutters styrketræning med masser af overskud og energi. Jeg var ellers sikker på at jeg generelt ville føle mig sløv og uoplagt gennem dagen på så få kalorier, men det var overhovedet ikke tilfældet. Jeg indrømmer dog gerne at jeg flere gange gik og glædede mig til at skovle en kæmpe omgang grød ind næste morgen og blæse på indholdet af kalorier.

I morgen går jeg i gang med fastedag nummer 2, og jeg er spændt på om det kommer til at gå lige så godt. Jeg ved endnu ikke helt hvor længe jeg vil gøre det her. Måske gider jeg ikke mere når denne uge er omme, måske fortsætter jeg resten af måneden. Jeg har dog ikke lyst til at gøre det resten af mit liv, absolut ikke! Er der nogle af jer der har prøvet 5:2 eller andre former for faste med henblik på andet end vægttab?

Translation: I’m currently experimenting with the 5:2 diet because I want to be a bit more gentle to my digestive system by giving it a small time out – and also simply because I’m curious! Yesterday was my first day with modified fasting – I had lunch and dinner for a total of almost 500 kcals. Surprisingly, I felt very energetic throughout the day and I had no pain at all in my stomach. No bloating, no nothing. Great! I’ll do it again tomorrow and I’m excited to see if it will have the same positive effect.