Endnu mere aktiv ferie

Endnu mere aktiv ferieEndnu mere aktiv ferie

Jeg har indtryk af at der er ret blandede holdninger til det her emne – træning mens man er på ferie – men jeg tror ikke at nogen er i tvivl om min mening. Jeg elsker det! Det fede er nemlig at man har mulighed for at lave fuldstændig om på sine normale træningsrutiner og udfordre sig selv på nye måder. Det har jeg udnyttet både sidste år, men så sandelig også i år hvor den har stået på blandt andet løb, bjergvandring, tennis, svømning, trappeløb og forskellige former for intervaltræning (se et eksempel på min træning her). Nu virker det måske som om jeg ikke har haft tid til andet, men tro mig, der har været tid til total afslapning, hygge, god mad og alt hvad der hører sig til på en flad-ud-ferie. Den kombination er jeg helt vild med.

Endnu mere aktiv ferieEndnu mere aktiv ferieEndnu mere aktiv ferie

Efter jeg kom hjem har jeg dog gået og tænkt på om jeg skulle prøve en aktiv ferie sådan for real hvor det ikke handler om andet. Jeg har overvejet alt muligt forskelligt lige fra rekreationsferie med en masse yoga og pilates til noget mere adventure-agtigt med klatring, bjergbestigning og rafting. Jeg gider ikke tage på en aktiv ferie bare for at træne i et eller andet random fitnesscenter. Det skal selvfølgelig være noget jeg slet ikke er vant til og meget gerne noget som foregår udendørs i lækkert vejr og fantastiske omgivelser. Med årene er jeg sgu blevet lidt af en nature girl og jeg kan falde fuldstændig i svime over smuk natur… Jeg er dog ikke så stor en naturentusiast at jeg kunne tænke mig at ligge i telt og den slags, men jeg vil helt vildt gerne ud og prøve at opleve naturen hvor den er barsk og flot på samme tid.

Jeg aner ikke hvor man kan tage på den slags ferier, så jeg håber lidt at der måske er nogle af jer derude som har prøvet det før eller kan give noge gode råd. Jeg elsker både storbyferie og solferie men lige nu har jeg bare sådan et stort ønske om at opleve noget vildt og anderledes og udfordrende. Er jeg mon den eneste der drømmer om aktiv ferie på den måde?

Translation: I have an urge to try something crazy and challenging and different. I’ve been thinking about traveling to a place where I could experience beautiful nature while being challenged physically and mentally. Maybe hiking? Trail running? Mountain climbing? Any suggestions?

Kød eller ej?

Kød eller ej?

Jeg gør mig rigtigt mange tanker omkring emner som økologi, dyrevelfærd og GMO lige for tiden, og det har fået mig til at tænke over, om jeg egentlig har lyst til at spise kød længere. Og nej, det er ikke fordi jeg lige beslutter mig for at blive vegetar fra den ene dag til den anden, men det er noget jeg har spekuleret rigtigt meget over det sidste års tid, og det er begyndt at fylde mere og mere. Lige pt. spiser jeg meget, meget lidt kød og det er primært fra fisk. Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt til mig selv at NU skulle det være slut med kød fordi sådan og sådan og sådan, men jeg har simpelthen bare gradvist fået mindre og mindre lyst til at spise det. Det kan selvfølgelig hænge sammen med at jeg er begyndt at undersøge nærmere hvordan produktionen egentlig foregår og hvordan dyrene bliver behandlet (og efter at have tudbrølet til dokumentaren Earthlings!), for jeg er dyreelsker med stort D! Samtidig med det har jeg fundet masser af inspiration i forskellige vegetarretter og opdaget at jeg slet ikke savner kød på min tallerken. Jeg har egentlig aldrig været den helt store kød-spiser eller én af dem som elsker en mør, rød bøf, men jeg har været ganske tilfreds med et stykke kylling, og netop derfor tænker jeg ikke at jeg ville føle et stort afsavn ved at udelukke kød. Ved nærmere eftertanke ved jeg dog, at jeg ville have svært ved at undvære fisk, og jeg spekulerer helt klart også over risikoen for at komme til at mangle vigtige vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer. Til gengæld har jeg efterhånden læst mig frem til, at mange undersøgelser peger på en række sundhedsmæssige fordele ved at leve af en plantebaseret kost.

Lige nu er fisk det eneste kød jeg selv køber. Min kæreste spiser engang i mellem kylling eller får lyst til en bøf, men hvis jeg selv spiser oksekød (grisekød spiser jeg aldrig) får jeg det af mine forældre, som køber det fra en gård hvor de ved at dyrene har haft det godt. Hvis jeg absolut selv skal købe oksekød vil jeg til hver en tid gå efter det økologiske både af hensyn til dyrevelfærden men også for at undgå eventuelt GMO. Det kører rundt i hovedet med argumenter for og imod, og jeg ved endnu ikke helt hvad jeg beslutter mig for at gøre, men jeg håber snart at kunne nå frem til en konklusion og gøre det der føles rigtigt for mig, hvilket ikke nødvendigvis behøver være en “enten/eller”-løsning.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre om der er nogle af jer der går rundt med samme tanker – måske fordi I også overvejer at udelukke kød eller fordi I kan huske hvordan det var at blive vegetar/veganer. Jeg kunne i hvert fald godt bruge et par gode råd eller et par kommentarer for og imod :-)

Translation: Meat or not? At the moment I’m thinking a lot about whether I want to completely exclude meat from my diet or not. I really don’t eat meat that often and I don’t miss it at all. It’s not that I want to become a vegetarian right now, but I’ve been giving it a lot of thoughts the past year, and I don’t really now what I’m gonna do. 

Gococo kompressionsstrømper – min vurdering

Gococo compression socks reviewGococo compression socks reviewGococo compression socks reviewGococo compression socks reviewGococo compression socks reviewGococo compression socks reviewGococo kompressionsstrømper review

På min ferie i Frankrig fik jeg brugt mine kompressionsstrømper fra Gococo rigtigt meget, og her kommer endelig en lille anmeldelse af dem. De strømper jeg afprøvede var Compression (de blå), Compression Superior (de grønne) og Compression Calf Sleeves (de sorte), men som I kan se på billederne har jeg også brugt dem til andet end løb. Det er dog kun i forhold til løb at jeg vil vurdere dem.

Jeg har ikke rigtigt brugt kompressionsstrømper før, så mine vurderinger er ikke baseret på en sammenligning af tidligere erfaringer men udelukkende ud fra mine oplevelser med disse strømper. Grunden til at jeg gerne ville afprøve kompressionsstrømper var at jeg i en periode havde problemer med ømme akillessener og påbegyndende skinnebensbetændelse og i den forbindelse havde jeg hørt at kompressionsstrømper kunne være en god idé at investere i. Jeg har derfor primært bedømt strømperne ud fra hvordan mine ben føltes dagene efter en løbetur.

Først og fremmest skal det nævnes at alle 3 par strømper sidder virkelig godt på læggen! De sidder meget, meget stramt (og kan godt være ret besværlige at få på hvis man har svedige ben), men det føles faktisk rigtigt rart og gør at strømperne ikke glider ned men bliver hvor de er under hele løbeturen. Størrelsen på strømpen måles efter omkredsen på læggen og ikke efter skostørrelsen – jeg valgte en str. S selvom jeg målte ca. 32,5 cm. rundt om læggen (S går fra 27 til 32 cm.), for jeg ville i hvert fald hellere have at de sad for stramt end for løst. Første gang jeg vaskede strømperne var jeg godt nok lidt bekymret for om de ville blive for små, men de havde ikke ændret sig overhovedet. Jeg tror nok at de grønne strømper er lavet af et kraftigere materiale hvilket gør at de føles lidt strammere end de blå og de sorte, men det er blandt andet dét der gør, at de er mine favoritter. De sorte strømper (eller sleeves som det jo er) havner på en tredjeplads udelukkende af den grund at de kræver at man har nogle gode ankelsokker at kombinere dem med. Det kan selvfølgelig være en fordel hvis man rent faktisk har nogle rigtig gode ankelsokker som måske også indeholder en speciel form for kompression, men jeg havde desværre kun nogle ret dårlige nogle som kravlede ned i skoen og irriterede mine fødder.

Jeg prøvede at løbe en tur uden strømperne en enkelt dag og jeg følte mig virkelig nøgen og ubeskyttet på en måde. Jeg har meget løse ankler og risikerer derfor nemt at vrikke om, men det var som om at det problem blev mindre når jeg havde strømperne på (pånær de sorte da de jo ikke dækker anklen). Jeg kan ikke sige at strømperne er den direkte årsag til at jeg ikke har haft nogen form for smerter i hverken akillessener eller skinneben, men faktum er at jeg overhovedet ikke har haft ondt når jeg har brugt dem. Jeg brugte dog kun strømperne på kortere ture (5-6 km), men til gengæld var terrænet meget kuperet og primært asfalt. Inden jeg tog dem i brug var jeg dog lidt skeptisk i forhold til at skulle løbe med lange tykke sokker i knap 40 graders varme, men jeg må indrømme at jeg slet ikke tænkte over det. Det var i hvert fald ikke KUN sokkernes skyld at jeg havde det meget varmt ;-)

Jeg har helt sikkert tænkt mig at fortsætte med at bruge kompressionsstrømper når jeg løber, og jeg vil med glæde bestille fra Gococo fordi prisen efter min mening hænger rigtigt godt sammen med kvaliteten. Og lige til sidst vil jeg gerne pointere at jeg ikke får nogen betaling for at skrive en pæn og nydelig anmeldelse af Gococos sokker, da jeg har modtaget dem som gave 100% uforpligtende og derfor er indlægget selvfølgelig udtryk for mine egne holdninger. Jeg håber i hvert fald at I kan bruge anmeldelsen til noget, og fyr endelig løs med eventuelle spørgsmål!

Translation: I’m reviewing three pairs of compression socks from Gococo. 

Noget om træningsmål

Noget om træningsmål

Vægttab, mindre fedtprocent, tydelig sixpack, opstramning, større biceps, markerede skuldre, faste baller… Den slags træningsmål er vist ikke ualmindelige, men hvorfor skal der absolut være et bestemt mål i forbindelse med træning? Det er mit indtryk, især ud fra det jeg ser på Instagram, at det er meget populært at have klare (ofte offentliggjorte) mål med sin træning og jeg synes selv det kan være godt – i perioder. Efter min mening behøver man ikke sætte sig nye mål lige så snart man har opnået ét, for så risikerer man at træningen bliver et konstant ræs efter at opnå noget. Måske ligefrem en sur pligt. Hvorfor ikke bare passe sin træning på almindelig vis – uden stress, krav og forventninger – og se hvordan resultaterne nok skal komme? Jeg mener i hvert fald ikke at man er mindre seriøs med sin træning af den grund.

Hvor mange er der efterhånden tilbage som træner af ren og skær lyst og på grund af alle de sundhedsmæssige fordele som ikke nødvendigvis kan ses på vægten eller tøjstørrelsen? Man opnår selvfølgelig nogle af de sundhedsmæssige fordele eksempelvis under vægttab (hvis vægttabet er nødvendigt vel at mærke), men er det så lyst eller egne forventninger der driver værket? Jeg prøver bare at sige, at man ikke behøver have et bestemt mål for øje. Det kan være en rigtigt god idé hvis man har svært ved at holde motivationen oppe, men på den anden side ville det for mig være demotiverende altid at skulle stræbe efter at opnå noget bestemt med min træning. Det jeg pt. gerne vil opnå med min træning er en følelse af velvære som kommer fuldstændig automatisk. Vi har alle en grund til at træne, men behøver den virkelig være så konkret at der skal være et mål? Hvad hvis man bare har lyst til at træne for sjov? Eller fordi man simpelthen ikke kan lade være?

Jeg er ikke helt sikker på om min pointe er tydelig nok, men jeg vil meget gerne høre om der er nogle af jer der går rundt med lignende tanker. Hvorfor træner I, og har I nogle målsætninger?

Translation: Some thoughts on exercise being goal dependent. Does it really have to be?

Simpelt (men hot) ingefærshot

Hot morgenshot

Jeg har tyvstjålet en idé fra den lækre café Råbar i Aarhus. Der kan man nemlig få hvad de kalder et Firestarter shot som består af chlorella, bipollen, citron, æble og ingefær. Jeg har brugt de samme ingredienser og desuden tilføjet lidt frisk mynte i dette super nemme ingefærshot.

Ingefærshot

Ingredienser til ca. 6 shots:

1 stor citron
1 lille, sødt æble
90 g. ingefær
En lille håndfuld frisk mynte

Det hele køres gennem en juicer, og herefter tilsættes ca. 1/3 tsk chlorellapulver og 1/3 tsk bipollen pr. shot. Jeg elsker alt hvad der er stærkt, så hvis man gerne vil starte lidt forsigtigt skal man nok skrue ned for mængden af ingefær og eventuelt op for mængden af æble – den her opskrift er i hvert fald hooooot, og jeg vil vædde med at det er lige så opkvikkende som en kop kaffe. Jeg drak 2 til min morgengrød og kom resten i et glas med lufttæt låg så jeg kan få det senere på dagen. Jeg vil helt sikkert prøve at lave flere varianter af morgenshots, så hvis I har ideer må I endelig byde ind!

Translation: This morning I made myself a shot by juicing lemon, apple, ginger and fresh mint and adding some chlorella and bee pollen. Hot stuff!

Anmeldelse af TRX vs. Powersling

TRX vs. Powersling

Jeg har været så heldig at få lov at teste en Powersling fra abilicaonline.dk. Den fungerer på præcis samme måde som en TRX, og jeg synes det er et genialt træningsredskab. Siden vores anmeldelse har jeg faktisk brugt det en del i min egen træning da min træningsmakker har en TRX som jeg har fået lov at låne engang i mellem. Jeg er blevet ret glad for at træne hjemme i stuen eller ude i naturen (med andre ord: at være uafhængig af et fitnesscenter), så jeg har ofte følt mig meget fristet til at købe min egen TRX, men jeg synes simpelthen den er for dyr – derfor er det super fedt at man lige nu kan få et billigere alternativ i form af en Powersling til kun 445 kr.

Anmeldelse af TRX vs. Powersling

Jeg har allerede brugt min Powersling flere gange, og det er virkelig et genialt træningsredskab der kan bruges til at sammensætte en hård og effektiv træning når man af én eller anden grund ikke kommer ned i fitnesscenteret. Det kræver kun at man finder lidt inspiration til forskellige øvelser og et sted at hænge redskabet op. Der er dog nogle enkelte detaljer som gør at TRX’en efter min mening klarer sig lidt bedre end Powerslingen:

TRX vs. Powersling

1. For det første er TRX’en lidt lettere at have med at gøre hvis man har svært ved at nå op til det sted hvor den skal hænges op (der er altså ingen forskel hvis ikke ophænget er placeret højt). TRX’en kan man bare lige svinge op over ophænget, men for at hænge Powerslingen op skal man helst kunne nå med begge hænder da karabinhagen kun kan fastgøres ét sted på rebet (se billedet nedenfor).

TRX vs. Powersling

2. Det at karabinhagen på Powerslingen kun kan fastgøres ét sted gør også at den kan risikere at rutsje fra side til side, eksempelvis hvis man laver denne øvelse. TRX’en kan spændes rigtigt godt fast fordi man kan sno den omkring ophænget så mange gange man vil, men også fordi karabinhagen kan fastgøres flere steder. På den måde kan man få rebet til at sidde godt stramt på ophænget.

TRX vs. PowerslingTRX vs. Powersling

3. Dette er nok den forskel der er mest værd at bemærke. På TRX’en er der en form for sikkerhedsring som gør at de to reb kun kan glide et vist stykke fra side til side. Det er lidt svært at forklare, men det gør blandt andet også at man eksempelvis kan hænge med alt sin vægt i bare ét af rebene uden at man falder ned. Da der ikke er den form for sikkerhed i Powerslingen kan rebene dermed risikere at glide ret langt ud af den lille metalring hvilket kan være lidt farligt i bestemte øvelser.

TRX vs. Powersling

4. Den yderste del på håndtagene på Powerslingen er justerbare hvilket nogle måske vil se som en fordel, men jeg synes faktisk det kan være lidt irriterende – i hvert fald når man skal placere fødderne i dem ved liggende øvelser.

Jeg har forsøgt at beskrive de forskelle jeg selv har bemærket mellem TRX og Powersling, men på trods af disse små detaljer vil jeg mene at de to træningsredskaber kan bruges til de samme øvelser, og dét er efter min mening det vigtigste. Jeg skal dog være ærlig og sige at jeg godt kan forstå de ligger i to forskellige prisklasser. Generelt virker TRX’en mest robust, men omvendt virker kvaliteten på Powerslingen bestemt til at være i orden. Jeg ser i hvert fald ingen grund til at investere i en TRX når jeg har så glimrende et alternativ, men jeg går til gengæld og leger lidt med tanken om en TRX Rip Trainer… To be continued ;-)

Powersling’en er modtaget som gave.

Translation: I’m reviewing the Powersling I got from abilicaonline.dk and comparing it to the TRX.

Shopping i Ren Kost

Shopping i Ren KostShopping i Ren Kost

I går var jeg i Aarhus med min mor – egentlig fordi jeg skulle se på nogle ting i Ikea, men af én eller anden grund endte vi også med at slå et smut forbi Ren Kost. Man kan vist roligt sige at vi begge har en svaghed for netop dén helsekostforretning, og vi kan bruge ualmindelig lang tid på bare at gå rundt derinde og få inspiration, men vi kommer som regel heller ikke derfra uden at købe noget. I går gik vi derfra med en temmelig tung pose med en masse forskelligt, men jeg vil bare lige vise jer nogle af de ting der er mest interessante.

Den flade maves grød fra Aurion har jeg tidligere rost her på bloggen, men jeg har faktisk ikke spist det i lang tid (ikke af nogen special årsag udover at jeg har haft mange andre lækre morgenmadsideer). Da jeg så posen i går fik jeg sådan lyst til at prøve det igen, og der blev allerede kørt en portion ind her til morgen! Jeg lavede grøden på vand og tilføjede en æggehvide og lidt hørfrøolie. På toppen puttede jeg kanel, mandler, blåbær og æble.

Mandelolien købte jeg faktisk som et lille eksperiment. Som mange andre er jeg rigtigt glad for hårolien fra Moroccanoil, men jeg kunne bare godt tænke mig at afprøve en “ren” olie uden silikone og se hvordan virkningen er. Jeg har egentlig ikke noget imod silikone i hårproukter, men fordelen ved mandelolien er også at den er væsentligt billigere. Hvis ikke det er nogen succes ved jeg heldigvis allerede at mandelolie er fremragende som massageolie ;-)

Bogen om vitaminer og mineraler var lidt et impulskøb, men eftersom jeg havde lyst til at købe samtlige bøger der stod på hylden, vil jeg give mig selv et skulderklap for at begrænse mig til én enkelt bog. På trods af at jeg fik slugt næsten 3 bøger mens jeg var på ferie og stadig har nogle stykker liggende som jeg endnu ikke er startet på, fik jeg bare lyst til at købe en der var min egen. Faktisk har jeg en note på min telefon med en hel liste over bøger jeg gerne vil købe…

Produktet Super Booster V1.0 Greens har jeg købt fordi jeg gerne vil tilføje lidt ekstra til mine smoothies som jeg nærmest drikker hver eneste dag. Jeg ville egentlig helst have haft fat i Ormus Greens fra Sunwarrior, men da den koster dobbelt så meget vil jeg lige forsøge mig med denne her i første omgang for at se om jeg vil få den brugt.

Translation: Yesterday, my mom and I visited “Ren Kost” which is one of our favourite health food stores. As usual we got tempted and ended up buying quite a lot of stuff. Some of the stuff I got was a special kind of porridge, a book about vitamins and minerals, almond oil and a product called Super Booster V1.0 Greens powder.